۱۹هزارمیلیاردتومان ارزش پرونده‌های تخلف صنفی و غیرصنفی

یک مقام مسئول ارزش پرونده‌های تخلف صنفی و غیرصنفی تشکیل شده در سال گذشته را ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم، میزان وصول جریمه ۱۸۷ میلیاردتومان بوده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ سید مجتبی سجادی جزی، مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت بازرسی از استان‌ها، اظهار داشت: در راستای نظم دهی و انسجام بیشتر فرایند تنظیم بازار، بازرسی‌های مستمر توسط اکیپ‌های بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت می‌گیرد و طی سال ۹۹ بدین صورت بوده است که تعداد ۱۵۹ هزار و ۴۹۴ گشت مشترک با حضور بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و… انجام گرفته است که نهایتاً ۶۹ هزار و ۳۳۱ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش تقریبی ۱۹ میلیارد و ۵۴۳ میلیون ریال تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رأی به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: همچنین طی سال ۹۹ در مجموع ۲۴۰ هزار و ۴۲ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان‌ها دریافت شده است که از این تعداد ۸۸ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۲ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از سوی مراجع ذیربط است. عمده گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌ها بوده که عمده آن گرانفروشی و تقلب بوده است.

۱۹ هزار میلیارد تومان ارزش پرونده‌ها / ‏وصول‬ جریمه فقط ۱۸۷ میلیارد تومان

وی ادامه داد: همچنین طی سال ۹۹ تعداد ۲۰۴ هزار و ۴۱۵ پرونده از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است که با لحاظ پرونده‌های باقی مانده از سال گذشته تعداد ۲۷۱ هزار و ۴۲۱ رأی از سوی شعب تعزیرات حکومتی صادر شده که ارزش ریالی پرونده‌ها بیش از ۱۹۳ هزار میلیارد ریال ذکر شده و میزان جرایم وصولی، بر اساس اطلاعات دریافتی بالغ بر یکهزار و ۸۷۴ میلیارد ریال (۱۸۷ میلیارد تومان) اعلام شده است.

سجادی گفت: طی این مدت تعداد ۶۳۷ فقره پرونده نیز توسط سازمان حمایت به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲۶ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین در خصوص طرق مختلف طرح شکایات از سوی مردم، اظهار داشت: مردم با مراجعه به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه می‌توانند نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام کنند، لیکن با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود شهروندان شکایات خود را از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی https://۱۲۴.ir/complaint/create و اپلیکیشن آپ مطرح کنند. چنانچه شکایت آنها قابل پیگیری باشد، یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: طی سال ۹۹ تعداد ۲۶ هزار و ۴۹۴ فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع رسانی دریافت شده که از این تعداد، ۲۴ هزار و ۸۵۹ پرونده مختومه اعلام شده که در مجموع ۳۰ درصد از شکایات دریافتی در سطح کشور منجر به احراز تخلف و ارسال پرونده به مراجع رسیدگی کننده شده است. در این میان استان تهران با ۹ هزار و ۶۳۷ فقره گزارش دریافتی، بخش عمده ای از شکایات مردمی را مورد رسیدگی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا