دريافت ماليات 20 درصدي از توليد و واردات بي‌رويه از مهمترين موانع بر سر راه توليد است

یک کارشناس اقتصادی گفت: دریافت مالیات 20 درصدی از تولید، مقررات دست و پاگیر، واردات بی‌رویه و ایجاد موانع متعدد از طرف سیستم بانکی، مهمترین موانع بر سر راه تولید در کشور ما است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ محمدجواد محقق، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اولین و مهمترین مانع بر سر تولید اخذ مالیات 20 درصدی است.
وی ادامه داد: علی رغم اینکه بار‌ها مسئله معافیت مالیاتی تولید مطرح شده، ولی همچنان بخش تولید باید 20 درصد مالیات بدهد در صورتی که در بخش دلالی هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: در هیچ کجای دنیا مالیات به این شکل از تولید دریافت نمی‌شود و باید اخذ مالیات به صورت مالیات بردرآمد باشد یعنی اگر بخش تولید بازدهی داشت، مالیات هم پرداخت کند.
محقق در خصوص دومین مانع تولید در کشور گفت: سیستم بانکی در کشور ما ضد تولید بوده و موانع متعددی بر سر راه تولید ایجاد می‌کند.
محقق با بیان اینکه 60 درصد منابع بانک‌ها به واردات و دلالی تعلق می‌گیرد، افزود: سیستم بانکی فقط بدنبال دریافت سود خود بوده و اصلا به بخش تولید اعتنا نکرده و حمایت لازم را از این بخش نمی‌کند.
وی گفت: در حال حاضر بخش اعظم ساخت و ساز‌ها در کشور ما در سیستم بانکی بوده و بسیاری از مجتمع‌های تجاری در سطح شهر از طرف بانک‌ها حمایت مالی می‌شود؛ که این اقدام بانک‌ها ضد تولید بوده و باید اصلاح شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه در خصوص سومین مانع بر سر تولید گفت: سیستم مقررات در کشور ما بسیار دست و پاگیر بوده و تولیدکننده برای اخذ مجوز باید به چند جای متعدد مراجعه کند.
وی ادامه داد: در کشور‌هایی که از تولید حمایت می‌شود تولیدکننده می‌تواند در کمتر از 24 ساعت مجوز خود را اخذ کند در صورتی که در کشور ما به این صورت نیست.
وی درخصوص چهارمین مانع تولید در کشور گفت: در کشور ما واردات گسترده و بی‌رویه انجام می‌شود که خود ضد تولید است و باید جلوی آن گرفته شود
وی افزود: در چند ماه اخیر نیز که میزان واردات کم شده فقط به خاطر مشکلاتی است که به خاطر انتقال ارز به وجود آمده و در راستای حمایت از تولید نبوده است.
این کارشناس اقتصادی گفت: باید جلوی مافیای واردات در کشور گرفته شود و حمایت‌های لازم از تولید صورت گیرد و در صورت نیاز یارانه تسهیلات نیز به تولید‌کنندگان پرداخت شود.

 

صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا