شرکت IBM اولین تراشه 2 نانومتری جهان را ساخت

شرکت IBM ادعا می‌کند پردازنده‌های ۲ نانومتری می‌توانند ۷۵ درصد انرژی کمتری نسبت به پردازنده‌های مبتنی بر ۷ نانومتر برای عملکرد مشابه استفاده کنند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ شرکت IBM ادعا می‌کند با ساخت اولین تراشه ۲ نانومتری گام بزرگی در پیشرفت تراشه برداشته است. این شرکت می‌گوید ۵۰ میلیارد ترانزیستور را بر روی تراشه‌ای به اندازه ناخن فرد فشرده کرده است.

بنا به گفته شرکت IBM، این طراحی می‌تواند به سازندگان پردازنده کمک کند تا ۴۵ درصد عملکرد را با همان میزان قدرت تراشه‌های مبتنی بر ۷nm یا همان سطح عملکرد با استفاده از ۷۵ درصد انرژی کمتری افزایش دهند. بسیاری از پردازنده‌های مبتنی بر ۲ نانومتر احتمالاً چیزی بین این دو، تعادل عملکرد بهتر و بهبود بهره‌وری انرژی ارائه می‌دهند.

تراشه ۲ نانومتری چه ویژگی دارد؟

عمر باتری دستگاه‌های موبایل با پردازنده‌های ۲ نانومتری می‌تواند چهار برابر بیشتر از پردازنده‌های ۷ نانومتری باشد. IBM ادعا می‌کند ممکن است فقط لازم باشد این گوشی‌ها را هر چهار روز شارژ کنید. به گفته IBM، لپ تاپ‌ها از این نوع پردازنده‌ها افزایش سرعت می‌یابند، در حالی که وسایل نقلیه خودمختار اجسام را سریعتر شناسایی و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند. این شرکت ادعا می‌کند این فناوری از جمله بهره‌وری انرژی مرکز داده، اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی، ۵G و ۶G و محاسبات کوانتومی سود خواهد برد.

IBM اولین تراشه 2 نانومتری جهان را ساخت

مشخص نیست که پردازنده‌های ۲ نانومتری چه زمانی به دستگاه‌های مصرف کننده راه پیدا می‌کنند، اما اعلام تراشه‌های ۲ نانومتری و ساخت آن‌ها در مقیاس بزرگ چالش‌های مختلفی است. IBM قصد دارد امسال اولین پردازنده‌های تجاری ۷ نانومتری خود را در سرور‌های Power Systems خود عرضه کند. اگرچه پردازنده‌های ۲ نانومتری احتمالاً حداقل چند سال تا ورود به لپ تاپ‌ها و تلفن‌ها فاصله دارند، اما حداقل خوب است که بدانید پردازنده‌های قدرتمند و کارآمدتری در دست تولید هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا