قصرشیرین می تواند گُل سرسبد مناطق آزاد کشور شود

کرمانشاه –معاون سابق هماهنگی اموراقتصادی استاندار کرمانشاه، گفت: قصرشیرین با توجه موقعیت جغرافیایی؛ ارتباط با ۲ اقلیم کُرد و عرب نشین کشور عراق و همچنین نزدیکی به بغداد، سوریه، لبنان و دریای مدیترانه می‌تواند گُل سرسبد مناطق آزاد کشور شود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ دکتر «هدایت حاتمی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، همچنین به داشتن ۲ مرز رسمی و با سابقه “خسروی” و “پرویزخان” قصرشیرین با کشور عراق به عنوان مزیت های مهم این شهرستان یاد کرد و افزود: یکی دیگر از مزیت‌های مهم منطقه آزاد قصرشیرین فراهم بودن زیرساخت‌های فیزیکی و نرم افزاری اداری برای شروع کار است.

او اضافه کرد: قصرشیرین در حال حاضر پتانسیل و ظرفیت بالایی در راستای ارایه انواع خدمات اداری، تجارت و بازرگانی دارد، هرچند باید برای توسعه این زیرساخت‌ها سعی و تلاش فراوانی صورت بگیرد.

حاتمی در ادامه اولین اثر مثبت تصویب منطقه آزاد قصرشیرین را سیگنال به کشورهای همسایه در زمینه تعامل و سرمایه گذاری مشترک و متقابل عنوان کرد.

او افزود: اگر سرمایه و نیاز جامعه کشورهای همسایه با مقوله و توان ایجاد امنیت ایران گره بخورد، زمینه شکوفای اقتصادی منطقه فراهم می‌شود و همه کشورهای منطقه از چین، لبنان، ترکیه و عراق گرفته برای سرمایه گذاری پیش قدم می شوند زیرا قصرشیرین یک منطقه ژئو اقتصادی، ژئوپلیتیک خوب و مناسب برای تجارت است.

حاتمی گفت: تصویب این منطقه آزاد می تواند یک سکوی پرش بسیار خوبی برای توسعه استان کرمانشاه باشد، زیرا بسیاری از محدودیت های قانونی که سالیان گذشته برای جذب سرمایه گذار در این منطقه داشتیم را برمی دارد.

او با تاکید بر اینکه محور و هدف منطقه آزاد قصرشیرین باید صادرات باشد افزود: این صادرات است که می تواند منجر به ایجاد کارخانه ها، اشتغال، رونق تولید، ارایه انوع خدمات و توسعه شود و بر کل کشور، نواحی غرب و به ویژه استان کرمانشاه تاثیر بسزائی داشته باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی، گفت: باید بدانیم مناطق آزاد صرفا واردات نیست، بلکه باید سعی بر  جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در راستای رونق تولید و اشتغال داشته باشیم.

چه باید کرد؟

حاتمی منطقه آزاد را یک راهکار برای تمرین تعامل و درگیر شدن با اقتصاد دنیا دانست و گفت: برای آنکه بتوانیم از مزیت خوب منطقه آزاد قصرشیرین استفاده کنیم، باید یک تیم قوی مدیریتی برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی با نگاه باز تعامل بین المللی و بازاریابی خارجی تشکیل دهیم.

او در ادامه سخنانش یکی دیگر از مزیت های منطقه آزاد شدن قصرشیرین را برداشتن یک سری از محدودیت های قانونی دانست که سالیان گذشته مانع جذب سرمایه گذار در این شهرستان بود و افزود: با تصویب منطقه آزاد این محدودیت ها نیز برداشته می شود.

حاتمی در ادامه پیشنهاد داد: همایش‌های متعدد و فراوانی در راستای بازاریابی در قصرشیرین و استان به منظور جذب سرمایه گذاران و قانع کردن آنها باید انجام شود.

وی همچنین بر توسعه زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری ادارای منطقه آزاد قصرشیرین در راستای ایجاد جذابیت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی تاکید کرد و به مسوولان و دستگاه های اجرایی توصیه کرد تمام توان خود را برای جذب اعتبارات ملی و بخش خصوصی برای فراهم کردن زیرساخت بکار گیرند.

او در پایان از تلاش استاندار و تیم استانداری، دستگاه های اجرایی و همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به خاطرپیگیری های فراوان برای تصویب منطقه آزاد قصرشیرین قدردانی کرد و ابراز امیداوری کرد: این منطقه آزاد منجر به شکوفای اقتصادی کشور، منطقه غرب و به ویژه استان کرمانشاه شود.

به گزارش ایرنا؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت، منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را تصویب کرد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، از جمله مزیت‌های منحصربه‌ فرد قصرشیرین نسبت به سایر مناطق، تکمیل خط ریلی کرمانشاه به قصرشیرین طی سه یا چهار سال آینده سپس اتصال آن به راه آهن عراق و بندر لاذقیه سوریه است؛ همچنین فاصله مناسب قصرشیرین با مرکز ایران و عراق و ارتباط هم‌زمان و نزدیک با منطقه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق از دیگر مزیت های آن است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین نیز به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا