شیرخشک تولیدی در بازارهای هدف مورد استقبال قرار نمی‌گیرد

یک مقام مسئول گفت: با توجه به میزان تعرفه و تعیین مابه التفاوت، استقبالی از صادرات شیرخشک در بازارهای هدف نیست.

سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک با اشاره به اینکه صادرات شیرخشک تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به تعیین مابه التفاوت و کاهش نرخ ارز، بازاری برای صادرات شیرخشک در کشورهای منطقه وجود ندارد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ او با اشاره به اینکه استقبالی برای شیرخشک در بازارهای هدف با این میزان‌ تعرفه و مابه التفاوت وجود ندارد، افزود: با شرایط فعلی برخی واحدها توانستند این محصول را صادر کنند و برخی دیگر از واحدها به سبب شرایط سخت صادرات محدودیت داشتند.

سلیمی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت چربی شیر در کشور، قیمت تمام شده شیر خشک برای واحدها بالاست به طوری که آنها نمی‌توانند با قیمت پایین‌تر محصول را به کشورهای منطقه تحویل دهند.

این مقام مسئول قیمت جهانی شیرخشک را حدود ۲.۷ تا ۲.۸ دلار اعلام کرد و گفت: هم اکنون صادرکنندگان با نرخ ۲.۴ تا ۲.۵ دلار شیرخشک را صادر می‌کنند.

به گفته او، با کاهش قدرت خرید خانوار و افت مصرف لبنیات، میزان تولید شیرخشک نسبت به سال قبل رشد داشته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک با اشاره به زمزمه افزایش قیمت شیرخام بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نظیر حقوق و دستمزد و نهاده‌ها، نوسان قیمت شیرخام امری طبیعی است که این امر منجر به رشد قیمت تمام شده شیرخشک‌ هم می‌شود.

سلیمی ادامه داد: با وجود ثبات قیمت جهانی، مابه التفاوت باید کاهش یابد تا صادرات شیرخشک‌ متوقف نشود.

ضرورت آزادسازی صادرات شیرخشک

او قیمت خرید چربی شیر از دامدار را ۶۸۵ تومان اعلام کرد و افزود: با تولید شیرخشک، چربی جذب نمی‌شود که در نهایت به علت ممنوعیت صادرات، کارخانه‌های تولیدی مجبور به فروش چربی با نرخ ۶۰۰ تومان، کمتر از قیمت خرید از دامداران هستند.

دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک در پایان تصریح کرد: با توجه به احداث کارخانه‌های کره و تولید مازاد بر نیاز کشور، صادرات باید آزاد شود تا وضعیت کارخانه‌های شیرخشک‌کمی بهبود یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا