برداشت هلو و شلیل از باغ‌های مازندران”

هلو و شلیل به عنوان ۲ میوه بهاری باغ‌های مازندران این روزها در حالی وارد بازار می‌شود که طی دو هفته گذشته به خاطر پایان یافتن فصل میوه‌های پاییزی و زمستانی ، بساط میوه فروشی‌ها کساد شده بود و خریداران هم با سبد خالی از میوه تازه ، فروشگاه‌ها را ترک می‌کردند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛همه ساله در دوره گذر از فصل میوه پاییزی و زمستانی به میوه بهاری و تابستانی نه تنها کار و کاسبی میوه فروشی ها کساد می شود ، بلکه خریداران هم برای ورود میوه های بهاری روز شماری می کنند و در این فاصله اگر اهل خرید میوه های رنگارنگ خارجی نباشند ، باید در کنار سیب ، پرتقال و کیوی ، به نوبرانه هایی با قیمت گزاف و یا توت فرهنگی به عنوان تنها میوه زینت بخش بازار در ماه فروردین و اردیبهشت اکتفاء کنند.

مازندران نخستین استان در کشور است که به خاطر شرایط آب و هوایی ، کار برداشت هلو و شیل را زودتر از سایر مناطق کشور آغاز می کند و به همین دلیل هم بازار میوه کشور با این ۲ میوه باغ های مازندران به استقبال میوه های بهاری و تابستانی می روند.

بررسی ها نشان می دهد که برداشت هلو و شلیل طی روزهای اخیر در شرق مازندران آغاز شده و باغداران با عبور از وضعیت عرضه نوبرانه ، در حال برداشت و عرضه انبوه ارقام زودرس این ۲ میوه بهاری هستند.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما با تایید آغاز برداشت هلو و شلیل زودرس از باغ های استان ، پیش بینی کرد که امسال ۳۰۰ هزار تن محصول از باغ های این میوه های بهاری برداشت و به بازار عرضه شود.

حسین مولایی وضعیت تولید امسال میوه های هلو و شلیل را مناسب توصیف کرد و افزود : سطح باغ هلو و شلیل امسال در استان با پنج درصد افزایش نسبت به سال گذشته به حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

پیشتازی داودی مازندران

وی با بیان این که ۱۵ درصد از هلو و شلیل باغ های مازندران از ارقام زود رس ” داودی ” است ، توضیح داد : از آن جایی که این ارقام تا ۱۵ روز زودتر نسبت به تمامی ارقامی که در استان های مختلف کشور از جمله تهران ، کرج ، خراسان و اصفهان وجود دارد ، به مرحله برداشت می رسد ، با قیمت بسیار رضایتبخش برای تولید کنندگان وارد بازار مصرف می شود.

مولایی با بیان این که شهرستان نکاء با سطح  حدود ۶ هزار هکتار بیشترین تولید کننده هلو و شلیل استان مازندران است، بیان داشت : نخستین برداشت این میوه نیز از باغ های روستای « اومال » این شهرستان آغاز شد.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران  با توضیح این نکته که با فنی تر شدن فعالیت های باغداری بویژه در زمینه مقابله بموقع با آفات ، باغداران استان شاهد افزایش تولید در واحد سطح و کیفی تر شدن میوه ها هستند ، گفت: متوسط تولید هلو و شلیل طی ۲ سال اخیر با ۲ تن افزایش به ۱۸ تن در هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت مناسب و صادرات هلو و شلیل سبب شد تا کشاورزان اصلاح باغ را به صورت یکپارچه مورد توجه قرار بدهند، افزود : در سال های گذشته کاشت این نوع درختان فقط به صورت مخلوط و در بین درختان باغ مرکبات با هدف جبران رسیدن به درآمد تا به بار رسیدن مرکبات بوده است ، اما طی پنج سال اخیر هر ساله شاهد یکپارچه شدن این نوع باغ در مناطق شرق استان هستیم.

مولایی میانگین عمر درختان هلو و شلیل را ۱۲ سال عنوان کرد و گفت : هلو و شیلیل برخلاف درختان مرکبات  پس از ۲ تا سه سال به باروری مناسب و در واقع به مرحله اقتصادی می رسند.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۲۳۰ هزار هکتار آن زمین شالیزاری با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید برابر با ۴۲درصد نیاز کشور و ۱۶۰ هزار هکتار باغ که ۱۱۵هزار هکتار آن مرکبات با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰هزار تن است.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن در ۷۲ نوع محصولات کشاورزی ، حدود ۱۱درصد ارزش افزوده اقتصادی این بخش کشور را به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا