آمادگی برای خرید ۱۴ هزار تن گندم کشاورزان خراسان جنوبی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از آغاز خرید تضمینی گندم در این استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛وحید ضیائیان احمدی روز چهارشنبه افزود: خرید تضمینی گندم در استان خراسان جنوبی با شروع فصل برداشت محصول از ۲۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم در اردیبهشت ماه آغاز شد.

وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را پنج هزار تومان اعلام کرد و گفت: پارسال هم ۱۳ هزار و ۹۳۸ تن گندم توسط تشکل‌های تعاون روستایی استان از کشاورزان خریداری شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال جاری قرارداد مباشرت حمل و خرید گندم بین شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی و اتحادیه مرکزی تعاون روستایی ایران منعقد شد و براساس این قرارداد، اتحادیه تعاون روستایی استان به عنوان مباشر خرید گندم در سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

وی افزود: امسال ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.

ضیائیان احمدی گفت: مراکز خرید روزانه از ساعت ۷ تا ۱۷ هر روز آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند و خرید گندم از کشاورزان تا پایان تابستان ادامه دارد.

وی درخصوص نحوه پرداخت پول کشاورزان گفت: در پایان هر روز فهرست خرید گندم را به بانک کشاورزی ارسال می‌کنیم تا به موقع و به صورت نقدی پول کشاورزان واریز شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: امسال با توجه به گرمای زودرس هوا و کاهش شدید نزولات جوی، برداشت گندم زودتر از سال‌های گذشته و در هفته اول اردیبهشت در این استان آغاز شد.

سید مجتبی حسینی افزود: امسال مجموع سطح زیر کشت گندم در خراسان جنوبی ۲۳ هزار و ۷۶۳ هکتار است که ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار به کشت آبی و حدود پنج هزار و ۶۹۸ هکتار به کشت دیم اختصاص یافته است.

وی گفت: سطوح قابل برداشت گندم حدود ۱۸ هزار هکتار است که این میزان مربوط به اراضی آبی است و اراضی دیم به دلیل خسارت خشکسالی قابلیت برداشت ندارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال کار برداشت گندم به وسیله ۸۲ دستگاه کمباین بومی، ۵۰ دستگاه کمباین مهاجر و ۹۶ دستگاه دروگر در سراسر استان انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا