نوبرانه‌ها، نوبر بازار شدند | زردآلو ۹۰ هزارتومان، گوجه سبز ۴۹ هزارتومان

قیمت کنونی هر کیلوگرم گوجه سبز ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان، زردآلو ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، توت فرنگی ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان است اما رئیس اتحادیه بارفروشان‌ میدان‌مرکزی میوه و تره بار پیش‌بینی می‌کند که قیمت انواع میوه نوبرانه این هفته تا حدودی کاهش یابد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛با نزدیک شدن به فصل تابستان بازار میوه های تابستانی مانند زردآلو و گیلاس داغ می‌شود، میوه‌هایی نوبرانه که گاهی قیمت آن هوش از سر خریداران می‌برد به طوری که قیمت هر کیلوگرم میوه نوبرانه فصل به قدری بالاست که هر کسی از پس خرید آن بر نمی آید و با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است جای این میوه ها در سبد میوه بسیاری از شهروندان خالی است.

گوجه سبز نیز همچنان از کسادی نیفتاده و اکثراً شهروندان استقبال خوبی از این میوه ترش و خوشمزه دارند اما قیمت این میوه نیز با گذشت زمان از عرضه آن به بازار،‌آنچنان که باید، کاهش نیافته است.

 بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری آنلاین قیمت هر کیلو زردآلو در سطح شهر در مغازه های میوه فروشی از ۴۸ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان می‌رسد و قیمت هر کیلو گوجه سبز از ۳۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان مشاهده شده است، قیمت توت فرنگی  که هم میوه  و هم یکی از مواد اولیه یک مربای دلچسب است در این مغازه ها از ۳۸ هزار تومان تا ۱۱۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان‌ میدان‌مرکزی میوه و تره بار در خصوص قیمت میوه های نوبرانه در میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: گوجه سبز ساوه، دور شهریار و بروجرد از ۱۰ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان در میدان میوه موجود است و قیمت گذاری آن بستگی به نوع و کیفیت آن متفاوت است ولی بهترین و درجه یک ترین گوجه سبز ۳۰ هزار تومان است و قیمت بالاتری برای گوجه سبز وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: توت فرنگی سنندج، گرگان، گنبد و کرج  در حال حاضر در میدان میوه موجود است و قیمت آن از ۱۵ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان است که قیمت آن بستگی به نوع، کیفیت و گلخانه ای که در آن پرورش یافته متفاوت است.

دارایی نژاد در خصوص قیمت زردآلو گفت: زردآلوی شیراز، کاشان و دورشهر درمیدان میوه موجود است که از کیفیت خوبی برخوردارهستند و قیمت آن از ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان می باشد ولی برای هفته آینده زردآلوی فلکه شیراز وارد بازار می شود که از کیفیت، رنگ و بوی عالی تری برخوردار است و قیمت آن  تا ۳۵ هزار تومان هم قیمت‌گذاری می‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان‌ میدان‌مرکزی میوه و تره بار افزود: البته باید گفت که قیمت های عنوان شده در میدان بزرگ میوه و تربار است و این میوه ها بنابر قانون نظام صنفی در بازارهای میوه و تره بار شهرداری با ۱۵ درصد سود و در مغازه های سطح شهربه دلیل کیفت بهتر این میوه ها  با ۳۵ درصد سود توزیع شوند.

وی افزود: تا هفته آینده قیمت ها روی تمام محصولات به غیر از زردآلو فلکه شیراز ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت.

افزایش کرایه حمل بار باعث گرانی بیشتر میوه می‌شود

دارایی نژاد در واکنش به افزایش چشمگیر کرایه حمل و نقل اظهار کرد: هم اکنون به ازای حمل هر کیلو هندوانه و فرنگی جات از جیرفت، چابهار، دزفول، شیراز و اهواز یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ تومان کرایه دریافت می‌شود که اگر وزارت راه و شهرسازی و دولت کاری نکند، کشاورزان نابود می‌شوند و کشاورزان؛ محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز را در زمین‌های خود رها می کنند چون با این قیمت‌ها اصلاً صرف نمی کند که محصولات خود را به تهران یا شهرهای دیگر بفرستند.

به فکر صادرات میوه باشیم

به گفته وی: امسال محصولات کشاورزی ۲ تا ۳ برابر سال قبل کشت شده است ولی  صادرات در کلیه محصولات به دلیل شیوع ویروس کرونا به ندرت انجام می‌شود اما این تنها دلیل کاهش صادرات نیست چون با وارد شدن محصولات کشاورزی هر کشور به بازار خود دیگر نیازی به خرید آن محصول از کشور ما ندارند مانند کشور ترکیه که به محض وارد شدن محصول هنوانه کشاورزان خود، دیگر هندوانه ما را خریداری نمی کند این امر برای کشورهای افغانستان و عراق هم به همین منوال است که برای حل این بحران باید از الان برای صادرات محصولات برنامه‌ریزی کرد.

قیمت‌هایی که رعایت نمی‌شوند

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود قیمت های اعلام شده از سوی رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار و سود تعیین شده قانون صنفی اما همچنان در برخی از میادین تره بار و مغازه های سطح شهر با تخلفاتی مواجه هستیم. قیمت گوجه سبز در یکی از میادین تربار ۴۹هزار تومان ثبت شده است ، در صورتی که این بازار میوه و تره بار شهرداری باید قیمت گوجه سبزدرجه یک و با کیفیت را با ۱۵ درصد سود در حدود ۳۸ هزار تومان به فروش برساند.

 نوبرانه‌ها، نوبر بازار شدند | زردآلو ۹۰ هزارتومان، گوجه سبز ۴۹ هزارتومان

 شهروندان می توانند در صورت مشاهده  این گونه تخلفات و گرانفروشی با سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تماس بگیرند و یا از طریق آدرس اینترنتی http://tazirat۱۳۵.ir/ شکایات خود را ثبت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا