۲ میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی جذب شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: ۲ میلیارد و ۵۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی هشت سال اخیردر این استان جذب شد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛«حسن میرزاخانی» روز شنبه افزود: این میزان سرمایه‌گذاری در قالب ۲۹ طرح  مصوب کارآفرینی خارجی دارای مجوز از وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش های مختلف اقتصادی استان مرکزی محقق شده‌ است.

وی ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده از ابتدا تاکنون در دولت تدبیر و امید در استان مرکزی انجام شده‌ است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۲۲ میلیون دلار این میزان سرمایه‌گذاری به استان وارد و در حوزه‌های مختلف به‌کارگیری شده‌ است.

میرزاخانی گفت: بیشترین میزان طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی در شهرستان‌های آشتیان، اراک، زرندیه، دلیجان، ساوه و محلات، خمین، شازند و زاویه بوده است.

وی اظهار داشت: شهرستان ساوه با ۲۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۴۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بیشترین و شهرستان زاویه با یک طرح به میزان ۳۰۰ هزار دلار کمترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب را در این مدت به خود اختصاص داده‌است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: ۱۱ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۳۲۹ میلیون دلار منابع مالی در دولت تدبیر و امید در شهرستان اراک به‌عنوان مرکز استان جلب و جذب و رتبه دوم را در بین  شهرستان‌های استان به خود اختصاص داده‌است.

میرزاخانی افزود: این حجم سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای هندوستان،  افغانستان، ایرانیان مقیم خارج، ترکیه، انگلستان، آلمان، چین، فرانسه، هلند، آمریکا، اتریش و عراق جلب و جذب شده‌است.

وی ادامه داد: صنایع فلزی، صنایع شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، لاستیک و پلاستیک، صنایع محصولات کانی غیر فلزی به جز نفت و ذغال سنگ، صنایع و تجهیزات حمل و نقل و خودروسازی، صنایع نساحی صنایع فلزی از جمله صنایعه ای است که در این مدت درآنها سرمایه گذاری خارجی  جذب شده‌ است.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و از شمال به تهران و قزوین، از غرب به همدان، از جنوب به اصفهان و لرستان و از شرق به قم و اصفهان محدود است.
این استان با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب‌ های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی‌های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری برخوردار است.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از زمان تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی تا کنون ) همواره یکی از مقاصد سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا