دادستان: کشت برنج به موجب قانون در کرمانشاه ممنوع است

 دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اعلام اینکه کشت برنج به موجب قانون در اراضی این استان ممنوع است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی و امور آب مکلف هستند از کشت برنج جلوگیری کنند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛«شهرام کرمی» روز دوشنبه با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در استان، افزود: کشت برنج نه تنها در کرمانشاه بلکه به موجب قانون در کل کشور به غیر از ۲ استان گیلان و مازندران ممنوع است.

وی تصریح کرد: وقتی حتی در استان نسبتا پربارانی همچون گلستان هم کشت برنج ممنوع است، در کرمانشاه که بارش چندانی ندارد، ممنوعیت کشت این محصول باید جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: البته تا سال گذشته باتوجه به اینکه یک دوره ۲ سه ساله ترسالی را پشت سر گذاشتیم، منابع آب قابل دسترس در کرمانشاه بیشتر بود، بنابراین در این مدت تعدادی از کشاورزان باتوجه به پردرآمدتر و با صرفه تر بودن کشت برنج به این سمت رفتند و مسوولان هم تا حدودی از این مساله چشم پوشی کرده و ممانعت جدی نکردند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان هواشناسی در ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر یکی از خشک‌ترین سالهای کرمانشاه را پشت سر می گذاریم و پیش بینی شده در ادامه سال هم بارش های چندانی نخواهیم داشت، کشت محصولی همچون برنج که آب زیادی می خواهد به هیچ عنوان نباید انجام گیرد.

کرمی یادآورشد: باتوجه به اینکه کشت برنج نیاز به آب زیادی دارد و از طرف دیگر هم درحال حاضر آب سطحی فراوانی در سطح استان نداریم، بنابراین کشاورزانی که قصد کشت این محصول را دارند، برای تامین آب مورد نیاز مجبور به حفاری چاه های آب می شوند که این مساله خسارت جدی را به سفره های آب زیرزمینی وارد می کند.

وی تاکید کرد: مطابق قانون کشت برنج در استان ممنوع است و دستگاه های متولی همچون سازمان جهاد کشاورزی و امور آب هم مکلفند به عنوان ضابط در این قضیه ورود کنند و جلوی کشت این محصول را بگیرند.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی و امور آب می توانند با اخذ دستور قضایی برای برخورد با کشت برنج در استان اقدام کنند.

وی متذکر شد: از این دستگاه ها انتظار داریم که فرهنگ سازی لازم را هم در این زمینه انجام دهند و به کشاورزان اطلاع رسانی کنند که هرچند کشت برنج در کوتاه مدت درآمد بالاتری دارد و به صرفه تر است، اما در بلندمدت به ضرر آنها خواهد بود.

کاهش ۳۰درصدی بارندگی‌ها در استان

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان میزان بارش‌های کرمانشاه ۳۰ درصد و میزان روان آب‌ها نیز ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و زنگ خطر خشکسالی را در این استان به صدا در آورده؛ روندی که به گفته کارشناسان از ۲۰ سال قبل در کرمانشاه آغاز شده است.

بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

سال ۹۸ که پر آب ترین سال کرمانشاه در سال‌های اخیر بود، حدود سه هزار هکتار از اراضی استان شالیکاری شد که به صورت متوسط بیش از سه هزار تن برنج از ارقام فضلی، هاشمی، عنبربو و سرخه از آنها برداشت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی  کرمانشاه نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت که کشت برنج در تمام نقاط استان ممنوع است و با افراد خاطی در این زمینه برخورد خواهد شد.

«نوربخش حاتمی» توضیح داد: سال های قبل در برخی از نقاط استان همچون گیلانغرب و صحنه، کشاورزان معمولا در کنار رودخانه ها اقدام با کشت برنج می کردند و مشکلی نیز در این زمینه وجود نداشت اما کاهش بارندگی‌ها و روان آب‌ها این اجازه را به ما نمی دهد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا