دغدغه ۴۰ درصد مردم کرمان اقتصادی است

مسائل اقتصادی با ۴۰ درصد بیشترین دغدغه ذهنی مردم استان کرمان است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛بررسی و مطالعه نظام مسائل استان کرمان نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی با ۴۰ درصد بیشترین مسأله ذهنی مردم کرمان است. مسائل کالبدی و زیرساختی (۳۸ درصد)، اجتماعی (۱۴ درصد) و زیست محیطی (۸ درصد)، اولویت‌های بعدی مردم استان را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین مسائل اقتصادی مردم این استان مربوط به بیکاری  به ویژه در شهرهای جنوبی، حوزه‌ کشاورزی و صنایع وابسته، موارد مربوط به شرکت‌ها و معادن کوچک بزرگ و معادن زیاد تولیدی نیمه تعطیل استان، است.

بر اساس نتایج این پژوهش مهم‌ترین مسائل زیست محیطی مردم این استان شامل منابع آب و مسائل حاصل از آن و ضعف (نبود) در سیستم مدیریت فاضلاب شهری و روستایی استان می‌شود.

این در حالی است که مهم‌ترین مسائل زیرساختی و کالبدی مردم این استان شامل پروژه‌های ناتمام شهری و روستایی پروژه‌های ناتمام گازرسانی و آبرسانی، نبود جاده‌های مواصلاتی مناسب در شهرهای جنوبی و ضعف در کیفیت جاده‌های مواصلاتی در مناطق شمالی استان، مشکل جدی در آب شرب برخی شهرها و روستاهای تابع استان و ضرورت تکمیل پروژه‌های راه و شهرسازی می‌شود.

مهم‌ترین مسائل اجتماعی مردم در این استان در مواردی مانند حاشیه‌نشینی ( به ویژه در مناطق جنوبی )، اعتیاد، طلاق، ضعف در مدیریت و استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری استان، افزایش قاچاق (مواد مخدر، سوخت و کالا) در برخی شهرهای مرزی با سیستان و بلوچستان و بیکاری جوانان مطرح شده است.

بررسی و مطالعه نظام مسائل استان کرمان توسط پژوهشگران از جامعه نخبگانی آن استان به صورت شهرستانی انجام شده است و فعالان استانی به بیان مصداقی مسائل این استان پرداخته‌اند.

گفتنی است؛ مسائل استانی در این پژوهش در قالب متغیرهای مرتبط با ابعاد پایداری زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی دسته‌بندی شده است. نتایج این پژوهش منتج به تعیین اولویت‌ها در مسائل مردم استان شد. گزارش تفصیلی این مطالعه روزهای آینده به اطلاع مخاطبان گرامی خواهد رسید.

با بررسی مسائل مطرح شده می‌توان به نتیجه رسید که با توجه به چندعاملی بودن متغیرهای پژوهش، رفع موانع سرمایه‌گذاری در راستای حل مسأله فقر و بیکاری ( به ویژه در مناطق جنوبی و هم مرز با استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان) و از بین بردن حس تبعیض منطقه‌ای در بین اقشار مختلف این منطقه باید اولویت اول مسؤولان استانی و کشوری باشد.

کرمان پهناورترین استان ایران با مرکزیت شهر کرمان است. این استان در جنوب شرق ایران قرار گرفته و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ و بر اساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ‌‌۳٬۱۶۴٬۷۱۸ نفر بوده‌ است. کرمان با در بر گرفتن بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران با حدود ۱۸۳۱۹۳ کیلومتر مربع نخستین استان پهناور ایران می‌باشد.

کرمان نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. کرمان از استان‌های بسیار مهم و تاریخی کشور به‌شمار می‌آید. استان کرمان همچنین بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده دارد و از استان‌های تاریخی ایران می‌باشد.

استان کرمان ۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو از جمله ارگ تاریخی بم، باغ شاهزاده ماهان، دهکده صخره‌ای تاریخی میمند (کرمان) در شهربابک، کویر لوت و سه قنات دارد و رتبه نخست ایران را از این حیث دارد. مرکز استان کرمان، شهر کرمان است که مهم‌ترین شهر جنوب شرق ایران به شمار می آید.

استان کرمان همچنین چندین سال متوالی رتبه نخست صادرات غیر نفتی کشور را از آن خود کرده‌است.این استان بزرگترین صادرکننده خرما در کشور است.حدود ۱۷٪ از باغهای کشور در این استان قرار دارد که از این رو دارای رتبه نخست کشوری است.

در برخی از سندهای تاریخی جغرافیایی این منطقه، کرمان، کارمانیا و کرمانی ذکر شده‌است. درقرن ۲۰ قالی‌بافی، صنعت عمده این کرمان را تشکیل می‌داده‌است. این صنعت به تدریج از شهر به روستاهای اطراف مانند ماهان، جوپار و چترود کشیده شد. امروزه شهر کرمان (مرکز استان کرمان) به دلیل وجود معادن و کشاورزی توسعه چشمگیری یافته‌است. تا جاییکه با افزایش میزان شهرنشینی، هم‌اکنون به یکی از کلان‌شهرهای ایران مبدل شده و رفته رفته حق طبیعی خویش را بازیافته‌ است و با سرعتی چشمگیر روند رو به پیشرفت را همچنان ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا