۴۰ شرکت تعاونی تولید کشاورزی در طرح سامانه گرمسیری کرمانشاه ایجاد شد

کرمانشاه-مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه از ایجاد ۴۰ شرکت تعاونی تولید کشاورزی با اجرای طرح سامانه گرمسیری در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی استان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ایرج صفایی» روز شنبه افزود: این ۴۰ شرکت به منظور تسهیل تولید محصولات کشاورزی و همچنین توزیع عادلانه آب در  طرح سامانه گرمسیری ایجاد شده است.

او همچنین گفت: در مجموع اکنون ۵۴ شرکت تعاونی تولید کشاورزی در استان با بیش از ۱۳ هزار نفر عضو مشغول ارائه خدمت به بهره برداران بخش کشاورزی در استان است.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این شرکتها دارای قرارداد توزیع آب با شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه به منظور توزیع عادلانه آب میان  بهره‌برداران بخش کشاورزی بودند.

صفایی به نقش و اهمیت تعاونی‌های تولید کشاورزی و روستایی در اقتصاد و تولید کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر سال تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها می‌توان با حمایت از تعاونی‌های تولید کشاورزی و همچنین روستایی و به تبع آن به افزایش تولید و رونق اقتصادی امیدوار بود.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

کرمانشاه قطب کشاورزی کشور

استان کرمانشاه ۲.۵ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۹۴۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش‌های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا