سایه سنگین کرونا و رکود اقتصادی بر سر تالارهای پذیرایی یزد

یزد رئیس اتحادیه چلوکبابی‌ها و تالارهای پذیرایی استان یزد با اشاره به فشار رکود اقتصادی ناشی از کرونا بر دوش فعالان این صنف، از تعطیلی کامل و بیکاری بسیاری از فعالان این بخش حتی با سابقه‌ی فعالیت بیش از ۴۰ سال خبر می‌دهد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛«محمدحسین قهوه‌چی الحسینی» در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ورود کرونا در مقاطع مختلف رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی را تعطیل کرد و محدودیت‌ های کرونایی اقتصاد اکثر فعالان این این صنف را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر نیز اندک فعالیتی که در برخی رستوران‌ها دایر است دچار معضل نوسان و افزایش قیمت مواد اولیه است و رکود اقتصادی بر سر فعالان این حوزه به شدت سایه انداخته است به طوری که تعداد زیادی از تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و حتی جگرکی‌ها با سابقه‌ی فعالیت بیش از ۴۰ ساله که از اعتبار بالایی در بازار برخوردار بودند نیز به طور کل تعطیل شده‌اند.

رئیس اتحادیه چلوکبابی استان با بیان این که به طور معمول هر واحد صنفی در این اتحادیه دارای دو تا گاهاً بیش از ۱۰۰ نفر نیروی کار هستند، از بیکار شدن جمعیت زیادی از نیروی کار فعال در این بخش و مشکلات مباقی فعالان در تامین زندگیشان خبر می‌دهد.

قهوه‌چی بازار تالارهای پذیرایی را حادتر عنوان می‌کند چرا که علاوه بر تعطیلی، هزینه‌های مضاعف‌تری را دارند به عنوان نمونه بدهی‌های ناشی از خرید مواد اولیه‌ و اقساط وام یا هزینه‌های نگهداری از مواد فاسدپذیر در سردخانه که هزینه‌های قبوض برق را برای آنها به همراه دارد.

وی می‌گوید: هرچند دولت، مهلت پرداخت بدهی تسهیلات این صنف را به دلیل بازار بی‌رونق تالارها و روستوران‌ها تا شش ماه آینده تمدید کرده ولی متاسفانه بانک‌ها این مهلت را چند روزه اعلام و اقدام به مسدود کردن حساب تالارداران و خدشه به اعتبار بانکی آنها کرده‌اند.

قهوه‌چی تصریح می‌کند: البته اعتراض فعالان این صنف مبنی بر اعمال نشدن مصوبه دولت نیز بی‌فایده بوده و بانکها اظهار می‌کنند که این مصوبه از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده یا شرایط اجرای آن برای بانکها در حال حاضر مهیا نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا