انتقاد یک نماینده از افزایش مجدد قیمت خودرو

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت خودرو، آن را در شرایط کاهش قیمت ارز نامعقول دانست.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت گفت: ما طی یکی دو سال اخیر شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو بودیم در حالی که نه در کمیت و نه کیفیت آن هیچ تغییری حاصل نشده است بلکه در برخی مواقع حتی کیفیت پایین آمده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های گذشته خصوصا در سال ۱۳۹۹ یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، افزایش قیمت ارز و نابسامانی‌های بازار ارز عنوان می‌شد. البته من به این اعتقادی ندارم زیرا یکسری از کالاها از صفر تا ۱۰۰ در کشور خودمان تولید می‌شود و ذخائری مثل معادن سنگ آهن از حقوق ملت ایران است و متعلق به بیت‌المال است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من از مدیرعاملان دو خودروسازی بزرگ در جلسات شنیده‌ام که می‌گویند ۸۵ درصد قطعات پراید در داخل تولید می‌شود پس قیمت آن چه ارتباطی به ارز دارد؟ حالا هم که قیمت ارز کاهش یافته است کجای دنیا سه ماه به سه ماه قیمتگذاری می‌کنند؟ گفته می‌شود قیمت کارخانه باید پنج درصد از بازار آزاد ارزان‌تر باشد، اما بازار آزاد را چه کسی تعیین می‌کند؟

وی با بیان این‌که بسیاری از مردم نسبت به قرعه کشی برای ثبت نام خودرو معترض هستند، اظهار کرد: در حالی که ما شاهد کاهش قیمت ارز بوده‌ایم چه دلیل دارد قیمت خودرو دو مرتبه افزایش یابد؟ ممکن است بگویند که قطعات و مواد اولیه با ارز ۳۰ هزار تومانی و ۲۵ هزار تومانی خریداری شده پس چرا آن موقع که با ارز ۴۰۰۰ تومانی و ۱۲ هزار تومانی خریداری می‌شد تاثیر آن را در قیمت نمی‌دیدیم؟ این ظلم در حق مردم است.

موسوی لارگانی ادامه داد: زمانی پراید هفت میلیون تومان بوده اما الان بالای ۱۰۰ میلیون تومان است کدام جوانی توان خرید پراید را دارد؟ قطعا در چنین شرایطی افزایش قیمت معنایی ندارد و قابل پذیرش نیست و حتی اگر استدلال آن قیمت ارز باشد باید کاهشی باشد. ممکن است در مورد یکسری کالاها بگویند اگر با قیمت پایین به مصرف کننده بدهیم قاچاق می‌شود اما خودرو که قاچاق نمی‌شود چرا باید مردم را محروم کنیم؟

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما پهپاد آمریکایی را سالم به زمین می‌نشانیم و بهتر از آن را می‌سازیم و در سایر علوم هم پیشرفت‌های چشم‌گیری داریم ولی در خودرو حتی عقب گرد هم کرده‌ایم زیرا مافیا داریم باید بخش خصوصی را در این زمینه فعال کنیم و رقابت ایجاد کنیم که کیفیت بالا برود.

موسوی لارگانی در پایان خواستار ورود کمیسیون صنایع به موضوع قیمت‌ گذاری خودرو و همچنین تعیین مهلت برای خودروسازها در راستای افزایش کیفیت و کاهش آمار تصادفات رانندگی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا