اصلی‌ترین مشکل بنگاه‌های کوچک، بازاریابی است

مینا مهرنوش درباره مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛مینا مهرنوش کارشناس حوزه کسب و کار در پاسخ به این سوال که چرا ما نتوانسته‌ایم در حوزه کسب و کار‌های کوچک به یک سیاست مشخص برسیم، بیان کرد: مهم‌ترین اثری که بنگاه‌های خرد در کشور‌های مختلف دارند، بحث اشتغال است که در سه دسته تقسیم می‌شوند شامل؛ اصناف، بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط و مشاغل خانگی است. تقریبا ۸ سال است درباره مشاغل خانگی بحث می‌شود، اما هنوز ۲۰۰ تا ۳۰۰ مجوز داده نشده است.

او در ادامه بیان کرد: همچنین ۱۹ تا ۲۰ درصد اصناف، تولیدی هستند و ۵۱ درصد شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند. پس این بنگاه‌های کوچک و متوسط چه قدرت عظیمی در اشتغال و تولید دارند. مهم‌ترین عاملی که مشکل اصلی محسوب می‌شود، بازاریابی و فروش به دلیل نداشتن کانال‌های توزیع است.

این کارشناس کسب و کار افزود: این بنگاه‌ها نمی‌توانند کالا‌هایی را که تولید می‌کنند، به دست مصرف کننده برسانند. بالای ۵۵ درصد قیمت کالا‌ها و خدماتی که تولید می‌شوند، در کانال‌های توزیع هزینه می‌شوند؛ یعنی دلال‌ها، واسطه‌ها و عدم بهره وری که در حوزه توزیع وجود دارند، باعث می‌شوند که کالا‌های این بنگاه‌ها رقابتی نباشند.

مهرنوش در پاسخ به اینکه یک نامزد ریاست جمهوری چه مواردی را برای حل این موانع باید در نظر بگیرد؟، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها در حوزه دستمزد است. قانون کار در بنگاه‌های خرد و کوچک یک مشکل اساسی را ایجاد کرده است؛ حتما عددی که پرداخت می‌شود باید طبق قانون وزارت کار باشد و بیمه در آن صورت پرداخت می‌شود. در حالی که به لحاظ قانونی راه‌هایی وجود دارند که بتوان با اعداد کوچک‌تر افراد را استخدام کرد و بیمه‌های آن‌ها به طور کامل رد نشود و بتواند اشتغال ایجاد کند.

او در ادامه اظهار کرد: دومین نکته بحث مربوط به مجوز‌های بنگاه‌های خرد و کوچک است. دقیقا همان ساختاری که برای یک شرکت بزرگ برای دریافت مجوز وجود دارد؛ یک شغل کوچک و خانگی نیز باید همان راه‌های طولانی و سخت را طی کند؛ بنابراین یکی از راه‌های راه اندازی مشاغل خانگی یا بنگاه‌های خرد و کوچک این است که این مجوز‌ها سهل و آسان شوند.

این کارشناس کسب و کار اظهار کرد: بار‌ها از مجاری مختلف راهکار‌های مختلفی برای حل این مشکلات عنوان شده است. برای اجرایی کردن آن نیز با وزیر صحبت شده و قول مساعدت داده شد. اما متاسفانه به لحاظ اجرایی اقدامی انجام نشده است. این راهکار در روستاها، مشاغل خرد و مشاغلی که نمی‌توانند یک فرد را به صورت کامل استخدام کنند، براساس آن بیمه رد شود.

مهرنوش تصریح کرد: مهم‌ترین چیزی که نامزدها باید در مورد آن توضیح دهند، برنامه مشخص آن‌هاست برای اینکه بتوانند بحث‌های مربوط به حوزه توزیع، بازاریابی، فروش، حقوق و دستمزد، مالیات و بیمه را برای یک کسب و کار خرد تسهیل کنند.

او در پایان تصریح کرد: دستگاه‌های متولی که تصمیم گیرنده هستند، تعداد زیادی هستند، اما هیچ کدام مسئولیت ندارند، اما اختیار این را دارند که موانعی در راه شروع این کسب و کار‌ها ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا