۲۵۰ پروژه نیمه تمام در قزوین

بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از تعهدات دولت‌ها در استان‌های مختلف است. در استان قزوین هم پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی وجود دارد که بخش زیادی از آنها دولتی است.  با این حال کمبود بودجه عمرانی و کاهش درآمدهای نفتی موجب کندی اجرای پروژه‌هایی شده است که از قبل وجود داشته‌اند. هرچند که دولت سعی کرد در سال‌های اخیر طرح‌های جدیدی تصویب نکند و توان خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بگذارد، اما موضوع دیگر جذب و تسهیل قوانین برای ورود بخش خصوصی است. با این حال برخی پیمانکاران توان تکمیل پروژه‌ها تا موعد مقرر را نداشته‌اند.
با این حال در ۲ سال اخیر بیشترین تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌هایی با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد بوده است. براساس اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه قزوین سال گذشته اعتبار عمرانی این استان ۳۸۹ میلیارد تومان بود که این میزان در مقایسه با بودجه عمرانی ۳۵۸ میلیارد تومانی سال قبل‌تر حدود ۹ درصد (۳۱ میلیارد تومان) افزایش پیدا کرد.
این کاهش بودجه که به خاطر محدودیت‌های درآمدی شدید دولت اتفاق افتاد منجر به کندی افتتاح طرح‌ها شد. هر چند سال گذشته با توجه به تخصیص مازاد ۸۱ میلیارد و۵۰۰میلیون تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، سال گذشته۱۱۵ طرح عمرانی نیمه‌تمام در قزوین تکمیل شد.

تسهیلات برای پروژه‌های نیمه‌کاره 
اما امسال وضعیت چگونه است و دولت چه راهبردی برای اتمام طرح‌ها تا پایان فعالیت خود دارد؟ معاون عمرانی استان قزوین در این باره به همشهری می‌گوید: تمرکز دولت بر روی این موضوع بود که طرح‌های نیمه تمام عمرانی را هر چه سریع‌تر به اتمام برساند چون تعداد آنها بسیار زیاد بود. به همین خاطر در قانون بودجه سال گذشته و امسال ردیف مجزایی برای تزریق بودجه به این نوع پروژه‌ها در نظر گرفت و قزوین جزو ۳ استانی است که بالاترین حجم تخصیص در این حوزه را دارد.
علی فرخزاد درباره تعداد پروژه‌های نیمه تمام استان تصریح می‌کند: حدود ۲۵۰ پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که تکمیل آنها به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. پروژه‌هایی مثل پروژه تکمیل شبکه اصلی سد نهب، پروژه‌های مسکن مهر یا پروژه‌های شهرداری‌ها که تاکنون ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته یا در حال اتمام است.
وی در ادامه اضافه می‌کند: برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام مربوط به شهرداری قزوین یا نیمه دولتی هستند و ما مستقیما نمی‌توانیم برای اجرای آنها کاری کنیم، اما این امکان وجود دارد که تسهیلاتی برایشان فراهم کنیم که از بن‌بست خارج شوند.

۴۰ پروژه افتتاح می‌شود
معاون عمرانی استان قزوین درباره تعداد پروژه‌هایی که تا پایان دولت به اتمام می‌رسند هم توضیح می‌دهد: ۴۰ پروژه که بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشتند تا خرداد و پایان عمر دولت افتتاح می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود، جزو پروژه‌های راهبردی و مهم استان قزوین هستند که ابعاد ملی هم دارند و با بهره‌برداری از آنها بخش اصلی نیازهای استان در حوزه‌های آب و درمان که ۲ بخش پرچالش ما هستند، برآورده خواهد شد.
فرخزاد درباره اختصاص بودجه ویژه سازمان برنامه و بودجه به طرح‌های نیمه‌تمام هم می‌گوید: سازمان برنامه‌وبودجه در ازای این تخصیص از ما طرح و پروژه خواسته است، این طرح‌ها را تهیه کرده و برای آنها فرستاده‌ایم. این طرح‌ها بین سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی استان و سازمان برنامه‌وبودجه طی چند مرحله بررسی و تا جایی که امکان‌پذیر بوده بهترین طرح‌ها را برای اختصاص این بودجه انتخاب کردیم.
بر اساس گفته‌های استاندار قزوین پروژه‌های تکمیل شبکه اصلی سد نهب، سد بالاخانلو، انتقال آب طالقان به آبیک و تکمیل طرح الحاقیه بیمارستان شهید رجایی قزوین پروژه‌های اولویت‌دار استان در سال ۱۴۰۰ است که با توجه به میزان بودجه‌ عمرانی سال آینده قزوین تا خرداد ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.
جمالی‌پور انتقال آب طالقان به سایر شهرها و روستاهای استان قزوین (به جز آبیک) و تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی را از سایر پروژه‌های اولویت‌دار استان در سال ۱۴۰۰ برمی‌شمرد و می‌گوید: «بنای ما این است که این پروژه‌های بسیار مهم و راهبردی قزوین هم طوری پیشرفت کنند که در سال ۱۴۰۱ قابل بهره‌برداری باشند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا