جزئیات تجمیع یارانه نقدی و معیشتی/ توزیع منابع ۱۴۶هزار میلیارد تومانی یارانه، “پلکانی” شد/ بررسی مجدد درخواست یارانه حذف‌شدگان

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با ابراز “در سال آتی یارانه نقدی و معیشتی تجمیع خواهد شد”، گفت: کل منابع مربوط به پرداخت نقدی یارانه از ۷۴ به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رشد کرد.

نبض تجارت ، در تبصره 14 لایحه بودجه که از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده منابع 300 هزار میلیارد تومانی لحاظ شده بود. مجلس و کمیسیون تلفیق بر حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی تأکید داشتند تا از این طریق برای پوشش افزایش قیمت اقلام مربوطه با یارانه نقدی این افزایش قیمت را جبران کنند، در نهایت با حذف ارز ترجیحی منابع تبصره 14 بودجه به 429 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم،‌ با اشاره به اینکه در لایحه پیشنهادی دولت 43 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و 31 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه معیشتی لحاظ شده بود، گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق و بعد از حذف ارز 4200تومانی واردات نهاده‌های دامی این منابع به 146هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به‌گفته این عضو هیئت رئیسه مجلس، تغییرات مهمی در تبصره 14 بودجه شکل گرفته است که شاید مهمترین آنها تجمیع یارانه نقدی و معیشتی باشد، بر این اساس، کل منابع تبصره 14 بودجه به 429 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

جزئیات یارانه یکپارچه در سال 1400

وی با بیان اینکه در سال آتی 10 میلیون نفر یارانه نقدی ماهیانه 267 هزار تومانی دریافت می‌کنند، گفت: در پله دوم 25 میلیون نفر ماهیانه 183 هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: بر این اساس، 23 میلیون نفر ماهیانه 136 هزار تومان و 20 میلیون نفر نیز 91 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند. هرچند عقیده کمیسیون تلفیق بودجه این بود که دهک بالای درآمدی باید از صف دریافت یارانه حذف شوند اما دولت زیر بار اجرای آن نرفته است.

امکان بررسی درخواست دریافت یارانه حذف‌شدگان

این نماینده مجلس گفت: البته کمیسیون تلفیق یک مصوبه مهمی نیز داشته است و بر این اساس سازمان هدفمندی یارانه‌ها و همچنین وزارت رفاه مکلف شدند درخواستهای افرادی را که قبلاً از دریافت یارانه انصراف داده‌اند و یا از ابتدا یارانه دریافت نکرده‌اند بررسی کنند و در صورت داشتن شرایط این افراد نیز به صف دریافت یارانه اضافه شوند.

حمایت از تولید و اشتغال در تبصره 14

بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص تبصره 14 بودجه، 32 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید و ارتقای سطح اشتغال از طریق تخصیص به استانها لحاظ شده است. همچنین 18 هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس 82 هزار میلیارد تومان نیز برای جبران هزینه‌های شرکتهای دولتی مثل پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در راستای پوشش هزینه‌های ایمن‌سازی جایگاههای سوخت، بهینه‌سازی مصرف انرژی و… پیش‌بینی شد. مجموعاً برای بخشهای حمایت از تولید و اشتغال ـ هدفمندی یارانه‌ها ـ اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای 313 هزار میلیارد تومان لحاظ شد. مجموع این ارقام 429 هزار میلیارد تومانی است که در ابتدا ذکر شد.

به‌گفته حاجی‌دلیگانی، برای کنترل فقر مطلق 15 هزار میلیارد تومان به کمیته امداد و بهزیستی تخصیص داده خواهد شد. همچنین 32.5 هزار میلیارد تومان بابت 2.5 میلیارد دلار یارانه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی لحاظ شد.

در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه، برای پوشش هزینه‌های بیمه قالیبافان، رانندگان، زنان سرپرست خانوار (500 میلیارد تومان) و… مجموعاً 6500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در مصوبات کمیسیون تلفیق ارقام قابل توجهی برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم نیز لحاظ شده است.

مرغ آرین و حمایت از فعالیتهای فرهنگی هم در مصوبات کمیسیون لحاظ شد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در مصوبات کمیسوین تلفیق یارانه نیز برای حمایت از بخش کتاب و فعالیتهای فرهنگی (470 میلیارد تومان) لحاظ شده است. همچنین برای پوشش کسری مربوط به خوراک زندانیان پیش‌بینی‌های لازم انجام شد. برای حمایت از تولید مرغ نژاد آرین (سود تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی) واکسیناسیون دام (مجموعاً 518 میلیارد تومان) در تبصره 14 بودجه مناسبی لحاظ شده است.

از سوی دیگر، برای پوشش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، یارانه شیر مدارس، مسکن محرومان، رزمندگان معسر و کمک به بنیاد شهید، بیمه خادمان مساجد، حمایت از خانواده زندانیان (400 میلیارد تومان) حقوق سربازان (3000 میلیارد تومان) و کمک به تأمین سوخت ناجا و نهاجا (500 میلیارد تومان)… پیش‌بینی‌هایی در تبصره 14 انجام شده است.

گفتنی است، در جدول تبصره 14 دولت برای مواردی مثل  فعالیتهای اجتماعی و تقویت بنیه فرهنگی، تأمین کسری خوراک زندانیان،‌ کمک به خانواده نیروهای مسلح،‌ رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار، حقوق سربازان، پیش‌گیری از حوادث غیرمترقبه، آموزش و پرورش،‌کاهش آسیبهای فرهنگی، حمایت از زنان سرپرست خانوار، حمایت از خانواده‌های زندانیان، کمک به تأمین سوخت ناجا و نهاجا اعتباری لحاظ نشده بود.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا