رشد ۲۶ درصدی تولید تایر در سال ۱۴۰۰

تهران-سخنگوی انجمن صنعت تایر پیش‌بینی کرد:‌ این صنعت در سال جاری همچون سال گذشته بتواند به رکوردشکنی در تولید بپردازد و این بار رشد ۲۶ درصدی را به ثبت برساند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛«مصطفی تنها» امروز (شنبه) افزود: با وجود برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای افزایش تولید، اما در نهایت همه چیز به نحوه جذب تولیدات از سوی بازار بستگی خواهد داشت.

وی گفت: اگر شرایط بازار تغییر کند، برنامه‌های تولید نیز دستخوش تغییر خواهد شد، مگر اینکه فرصت صادرات داده شود.

بازار اشباع از تایر، صنایع نگران کاهش تولید

اشاره این مقام صنفی به اشباع بودن بازار از تایر در روزها و هفته‌های جاری است، به‌گونه‌ای که  سیاست‌ها و تصمیمات چند سال اخیر سبب اشباع بازار از انواع تایر شده و با قیمت‌های خوبی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اما تولیدکنندگان نگران از دست رفتن شبکه توزیع و در ادامه، کاهش تولید هستند.

وی بیان‌داشت: این روزها بازار مملو از تایر خودرو است و به مرز اشباع رسیده، با توجه به رکوردشکنی تولیدکنندگان در سال گذشته که از مرز تولید ۲۵ میلیون حلقه تایر گذشتند، همچنین واردات انجام شده به‌خصوص در تایرهای باری و اتوبوسی، تایر به اندازه کافی و بیش از نیاز در بازار وجود دارد.

تنها خاطرنشان‌کرد: این موضوع هرچند برای مصرف‌کنندگان بسیار خوب است، اما شاهدیم تایرفروشان با حداقل سود و حتی گاهی اوقات بدون سود اقدام به فروش تایرها می‌کنند تا به اصل پول‌شان برسند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر معتقد است:‌ تداوم این رویه حضور توزیع‌کنندگان تایر را در بازار کم‌رنگ خواهد کرد و در پی آن، کارخانجات نیز شروع به نسیه‌فروشی خواهند کرد.

وی افزود: نسیه‌فروشی منجر به کاهش نقدینگی در اختیار کارخانجات شده و در نتیجه، خریدهایشان را دچار اشکال خواهد کرد، همچنین نیاز تولیدکنندگان به وام و تسهیلات را افزایش خواهد داد.

وی ادامه‌داد: تداوم این مساله در بلندمدت منجر به کاهش تولید از سوی کارخانجات خواهد شد تا بتوانند بازار را کنترل کنند.

تنها، در پاسخ به اینکه آیا فراهم کردن زیرساخت‌های فروش آنلاین نمی‌توانست راهگشای این مساله باشد، خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته برخی کارخانجات به این شیوه فروش روی آوردند که اتفاقا سود بیشتری هم نصیب‌شان کرد، اما مشکلی که به وجود می‌آید از دست رفتن شبکه نمایندگی‌های توزیع تایر است که سرمایه‌ای برای شرکت‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: در چنین شرایطی، تمایل شبکه نمایندگی‌ها برای خدمات‌رسانی به شرکت‌های خارجی و تبدیل شدن به شبکه فروش آنها یک خطر برای تولید داخل محسوب می‌شود.

این مقام صنفی بیان‌داشت: صنعت تایرسازی سابقه ای حدود ۶۰ سال دارد و تبدیل شدن بازار به رقیبی برای آن، عاقبت خوشی نخواهد داشت.

وی ادامه‌داد:‌ اکنون در تایرهای باری، اتوبوسی و سواری نشانه‌های اشباع دیده می‌شود و بازار از کشش لازم برخوردار نیست.

تنها ابراز امیدواری کرد: مسوولان در شرایط فعلی که نیاز بازار به اندازه کافی تامین شده، اجازه صادرات برخی تولیدات از جمله تایر خودروهای سواری‌ و شاسی‌بلند را صادر کنند که به‌ویژه در مورد دوم، در سال‌های گذشته انتقال دانش و فناوری، همچنین طراحی‌های لازم انجام شده است.

وزارت صنعت آماده بررسی صادرات تایر

در این زمینه، مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: در صورتی که درخواستی برای صادرات تایر از سوی تولیدکنندگان باشد، توسط معاونت امور صنایع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

«محسن صفدری» ‌ یادآوری‌کرد: در حالی که نیاز سالیانه کشور به تایرهای باری و اتوبوسی بیش از ۲ میلیون حلقه است، اما همه ساله بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار حلقه از آنها تولید می‌شود و بقیه باید وارد شود.

وی به ممنوعیت ثبت‌سفارش واردات تایرهای رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ (پرایدی و پژویی) به دلیل خودکفایی کشور در آنها اشاره و خاطرنشان‌کرد: موضوع صادرات تایر نیازمند بررسی موشکافانه است و از سوی کارگروه تنظیم بازار پیگیری می‌شود، اما معاونت امور صنایع وزارت صنعت نیز درصورت وجود درخواستی از سوی شرکت‌ها، نظر کارشناسی خود را بیان می‌کند.

به گزارش ایرنا، تایرسازی از جمله صنایع موفق کشور در سال ۹۹ بود که شعار «جهش تولید» مد نظر رهبر معظم انقلاب را به خوبی اجرایی کرد.

در این زمینه شاهد شکستن رکوردهای تولید در تولید انواع تایر بودیم، به‌طوری‌که بررسی آمار عملکرد کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۲۷۳ هزار و ۳۸۶ تن انواع تایر در سال ۹۹ و رشد ۱۸ درصدی آن در مقایسه با سال ۹۸ است.

این تناژ تولیدی مشتمل بر ۲۵ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۰۷ حلقه تایر است که از نظر تعداد حلقه نیز رشد ۱۸ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ به ثبت رسید.

علاوه بر توفیقات به دست آمده در زمینه تیراژ و شمارگان تولید، تایرسازان در عرصه‌های جدیدی نیز ورود کردند که از جمله آنها تولید تایر پاپهن و تایر خودروهای شاسی‌بلند قابل اشاره است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا