ظرفیت تولید ۶۰ میلیون تُن فولاد در داخل طی ۴ سال آینده/ سرنوشت نامعلوم سه میلیون تُن فولاد!

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: کاهش تولید فولاد چین زمینه‌ای برای ایران ایجاد کرد تا ظرفیت تولید فولاد را بالای ۳۷ میلیون تُن کند و تا سال ۱۴۰۴ می‌توانیم نه فقط ۵۵ میلیون تُن بلکه به تولید ۶۰ میلیون تُن فولاد دست‌یابیم.
سید رضا شهرستانی درباره وضعیت تولید فولاد و بازار این کالا گفت: قیمت‌های جهانی افزایشی هستند و قیمت سنگ‌آهن نیز رو به بالاست و این به علت اتفاق افتادن دو عامل است اولین عامل اینکه  چین ۶۰ میلیون تن فولاد معمولی را کاهش داده، ولی در عوض ۱۵۰ میلیون تن فولاد باکیفیت و باقیمت بالا تولید می‌کند که ارزش بیشتر از هزار دلاری دارد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه گفت: این اتفاقی که افتاده هم باعث خلاء در بازارهای جهانی شده و هم به علت شیوع کرونا و پروتکل‌های سخت‌گیرانه در کشورهای توسعه‌یافته باعث شده تولید فولاد آنها کاهش یابد.

شهرستانی بیان کرد: کاهش تولید فولاد به این دلیل بود که چین هم مشوق صادراتی و هم تعرفه‌های وارداتی خود را قطع کرد و لذا عطشی را در بازار ایجاد کرد و این باعث شد که رونق در کل دنیا ایجاد شود.
وی اظهار کرد: برای ایران فرصتی ایجاد شد تا ظرفیت تولید فولاد را بالای ۳۷ میلیون تُن کند و تا سال ۱۴۰۴ می‌توانیم نه فقط ۵۵ میلیون تُن بلکه به تولید ۶۰ میلیون تُن فولاد دست‌یابیم.
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: افزایش تولید مستلزم این است که دولت مانع نشود مثل سال قبل که آقای اسماعیلی با گذاشتن سیاست‌های غلط – با وجود اینکه ما ۱۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۹۸ داشتیم – باعث کاهش شد.
شهرستانی با اشاره به اینکه از طرفی هم در داخل کشور به خاطر رکود اقتصادی و کرونا آن‌چنان ساخت و سازی نشد و مصرف هم کاهش پیداکرده است؛ این در صورتی بود که به بازارهای صادراتی هم ۱۵ درصد کاهش صادرات داشته‌ایم.
وی  اظهار کرد: امسال با وجود صحبت‌هایی که شد و مشکلاتی که به وجود آمد اعم از اینکه سه میلیون تُن فولاد که معلوم نشد  به کجا رفته و آمارها نیز باهم هم‌خوانی نداشته است، تصمیم درستی گرفته شد که صادرات را آزاد گذاشتند و حتی خود تجار هم می‌توانند صادرات کنند.
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: به نظرم اگر همین سیاست ادامه پیدا کند ما می‌توانیم شاهد ۱۲ تا ۱۵ میلیون تُن صادرات باشیم و تولید هم حداقل به ۳۲ میلیون تن یا ۳۵ میلیون تن به‌شرط اینکه مشکلات برق حل شود، برسد و این باعث می‌شود که از صادرات آهن اسفنجی کاملاً جلوگیری شود، زیرا فولادسازی ازلحاظ ارزش‌افزوده  خیلی بهتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا