خوش به حال مافیای سیمان!

در شرایطی که بازار سیمان به ثبات رسیده و قیمت هر کیسه از حدود ۵۰ به ۳۶ هزار تومان کاهش یافته، اواسط ماه گذشته افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان فله به شکل قانونی با هدف حذف واسطه ها و رسیدن محصول به دست مصرف کننده نهایی به تصویب رسید؛ با این حال کارشناسان معتقدند این تصمیم تاثیری در حذف مافیای سیمان ندارد و فقط منجر به افزایش قیمتها می شود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛بعد از کش و قوسهایی که از اواخر سال گذشته بر سر کمبود عرضه سیمان نسبت به تقاضا ایجاد شده و تا اردیبهشت امسال ادامه پیدا کرد، حالا این بازار تقریبا به ثبات قیمتی رسیده و هر پاکت که تا اردیبهشت امسال ۵۰ هزار تومان بالا رفته بود به حدود ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است. با این حال روز ۱۸ خردادماه با یک مجوز قانونی از طرف انجمن سیمان خطاب به مدیران عامل شرکتهای تولیدکننده نرخ سیمان فله ۱۲ درصد افزایش یافت. این مجوز در راستای توافق انجمن سیمان با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صادر شد.

طبق این بخشنامه به شرکتهای تولیدکننده سیمان اجازه داده شد در صورت فروش سیمان فله به مصرف کننده نهایی می توانند قیمت محصول را حداکثر ۱۲ درصد قیمت مصوب بابت هزینه های فروش مستقیم افزایش دهند.

اذعان به فامیل بازی در صنعت سیمان و فولاد

رشد قیمت نهاده های ساختمانی و قیمت زمین به عنوان مولفه های درونی بخش مسکن در کنار متغیرهای بیرونی مثل جهش نرخ ارز، در حالی منجر به کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است. نمایندگان مجلس از فامیل ها و مافیای قدرت و ثروت در صنعت سیمان و فولاد سخن می گویند. اواخر اردیبهشت امسال نیز علیرضا رزم حسینی ـ وزیر صمت ـ در جمع نمایندگان مجلس، وجود مافیای سیمان و فولاد را تایید کرد.

افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان در حالی اتفاق افتاد که ۳۰ فروردین ماه امسال نیز انجمن سیمان قیمت سیمان پاکتی را ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش داد. بدین ترتیب قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۵ با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید ۲۳ هزار و ۷۰۷ تومان می بود اما تا به دست سازندگان می رسید ۵۰ هزار تومان می شد. یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت که عمدتا به جیب واسطه ها و دلالان می رفت. در این شرایط به نظر نمی رسد افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان فله درب کارخانه منجر به حذف واسطه ها شود.

کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس معتقدند که تولیدکنندگان سیمان برای کسب منفعت خود به ایجاد واسطه می پردازند.

انبوه سازان: نیمی از سازندگان، صنعت ساختمان را ترک کرده اند

دبیر کانون انبوه سازان می گوید: نرخ سیمان هر روز به یک بهانه بالا می رود؛ یک روز به دلیل قطع رق کارخانجات، یک بار به بهانه قطع گاز، یک بار با هدف حذف واسطه ها، یک روز با توجیه کمک به تولیدکننده. تنها چیزی که در این فرآیند دیده نمی شود ضربه خوردن حوزه ساخت و ساز است. اگر تولید مسکن ضربه بخورد که خورده، باید در آینده منتظر افزایش قیمت مسکن در بازار باشیم. همین حالا هم حدود ۵۰ درصد سازندگان، این حوزه را ترک کرده و به فکر شغل دیگری هستند.

فرشید پورحاجت با بیان این ادعا که مافیای مصالح ساختمانی، صنعت ساختمان را به ورطه نابودی کشانده اند گفت: مجوزهای رنگارنگ با رانت و امضاهای طلایی به شرکتهای تولیدکننده داده اند فارغ از اینکه در پایین دست چه اتفاقی می افتد. ظرفیت تولید کارخانجات سیمان نشان می دهد مشکل از کمبود تولید نیست. مشکل اساسی در ساز و کار ایجاد واسطه و دلال در بازار مصالح ساختمانی است. در دو سال گذشته کارخانجات، دولت، مردم را بازیچه گرفته اند. یک شبه برقشان قطع شد، یک شبه توزیع نشد، یک شبه قیمت را افزایش دادند. این رفتارها شایسته نظام اقتصادی ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده سیمان جهان است اما عرضه سیمان را به قدری کاهش دادند تا قیمتها را پاکتی ۵۰ هزار تومان بالا بردند. بعد که خیالشان از رشد قیمت راحت شد تولید را افزایش دادند تا نرخ سیمان به پاکتی ۳۶ هزار تومان رسید اما با این رقمها راضی نیستند.

پورحاجت مدعی است که کارخانجات بزرگ سیمان در کنار خود آدمهای بزرگ اقتصادی را گذاشته اند و آنها تصمیم می گیرند که ظرفیت بالا برود یا پایین بیاید تا بتوانند برای افزایش نرخها توجیه داشته باشند.

واسطه ها با تولیدکنندگان یکی هستند؟

یکی از نمایندگان مجلس هم بیان کرده است: برخی تولیدکنندگان و مدیران حوزه تولید با ایجاد واسطه، به دنبال کسب سود و منفعت هستند.

علی جدی ـ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ـ می گوید: با افزایش ۱۲ درصد قیمت سیمان با هدف حذف واسطه نه تنها دلالان از میان برداشته نمی شوند بلکه قیمت تمام شده این کالا افزایش می یابد. اگر تولیدکننده به دنبال حمایت از مصرف کننده است باید زمینه حذف واسطه ها و رساندن کالا به دست مصرف کننده را فراهم کند تا قیمت ها کاهشی شود.

به هر ترتیب در بخشنامه روز ۱۸ خردادماه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خطاب به مدیران عامل شرکتهای سیمان آمده است: «به منظور رعایت منافع مصرف کنندگان نهایی سیمان فله و کاهش التهاب در بازار مصرف سیمان فله و با عنایت به موافقت هیات مدیره انجمن مبنی بر فروش سیمان فله به مصرف کننده نهایی وبا در نظر گرفتن هزینه های مرتبط با فروش مستقیم، بدین وسیله اعلام می گردد که کارخانجات سیمان با توجه به نامه مورخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بر اساس قوانین مرتبط، مجوز می باشند در صورت درخواست برای خرید مستقیم سیمان فله توسط مصرف کنندگان نهایی (پروژه های عمرانی ـ صنایع سیمان بر ـ انبوه سازان) ضمن راه اندازی مکانیزم توزیع سیمان مستقیم، نسبت به فروش و تحویل سیمان فله با قیمت مصوب مصرف کننده با رعایت دستورالعمل ضمیمه نامه مورخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ انجمن و بر اساس فرمول ذیل اقدام نمایند:

(ارزش افزوده) * ۱.۰۹ [(حداکثر ۱۲ درصد قیمت مصوب بابت هزینه های فروش مستقیم) + (قیمت مصوب هر تن سیمان فله)]

قیمت هر پاکت سیمان در تیرماه سال گذشته حدودا ۱۸ هزار تومان بود که هم اکنون به ۳۶ هزار تومان رسیده و دو برابر شده است. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید که افزایش نرخ دلار از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در اوایل سال گذشته به ۲۲ هزار تومان تا پایان همان سال در رشد قیمت سیمان تردید ناپذیر است.

از سال گذشته تا کنون برای کنترل بازارهای سیمان و فولاد، بارها جلسات کارشناسی بین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس برگزار شده است. کمیسیون عمران و کمیسیون صنایع مجلس نیز بعضا تصمیماتی درخصوص نرخ گذاری اتخاذ کرده اند که ظاهرا تاثیرگذار نبوده است. در این شرایط دلالان کماکان میدان دار بازار مصالح ساختمانی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا