ورود دستگاه‌های نظارتی به افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما

افزایش دوباره قیمت بلیت‌های هواپیما غیرقانونی است. دستگاه‌های نظارتی به موضوع افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی وارد شده‌اند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ آبان ۹۹ بود که با درخواست شرکت‌های هواپیمایی داخلی، شورای‌عالی هواپیمایی کشوری با افزایش ۱۰درصدی قیمت بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام‌شده موافقت کرد. اما به‌نظر شرکت‌های هواپیمایی به این وضعیت قانع نبودند و در روز‌های گذشته قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی را افزایش دادند. جالب اینکه تقریبا همه شرکت‌های هواپیمایی داخلی در این افزایش قیمت هم‌صدا و هماهنگ هستند.براساس اعلام نرخ جدید هواپیمایی کشور، نهایت قیمت پرواز تهران‌مشهد ۷۷۱ هزار تومان، تهران‌شیراز ۶۷۴ هزار تومان و تهران‌کیش ۹۹۶ هزار تومان تعیین شده است. اما بعد از گذشت چندین‌ماه این نرخ پلکانی افزایش یافت، به‌طوری‌که در آستانه تولد امام‌رضا (ع) بلیت پرواز تهران‌مشهد با قیمتی غیرمتعارف عرضه شد.
حتی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد باید مبالغ اضافی که از مسافر گرفته شده است، به آن‌ها برگردانده شود، اما حتی هنوز شرکت‌های هواپیمایی داخلی کاهش قیمت را هم در دستورکار خود قرار نداده‌اند.دوایی، نایب‌رئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسان‌رضوی، دراین‌باره گفت: از نظر قانونی شرکت‌های هواپیمایی داخلی اجازه افزایش قیمت ندارند. شرکت‌های هواپیمایی داخلی دلیل افزایش قیمت را به اجازه تکمیل ظرفیت تا ۶۰ درصد به‌دلیل کرونا مربوط می‌دانند که باعث شده است متضرر شوند و این‌گونه با این افزایش قیمت، هزینه‌ها را پوشش می‌دهند. اما سازمان هواپیمایی کشور افزایش قیمت دوباره بلیت را از آذرماه سال گذشته که قیمت مصوب اعلام شده است، غیرقانونی می‌داند و حتی این موضوع را به دستگاه‌های نظارتی مثل تعزیرات هم ابلاغ کرده است تا آن‌ها پیگیری کنند. اداره تعزیرات هم بیان کرده است مبالغ اضافه باید به مردم برگشت داده شود و مبنا را قیمت آذرماه سال گذشته گذاشته‌اند.به‌گفته دوایی، نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی به‌روز و براساس اعلام بانک مرکزی است و کنترل قیمت بلیت آن‌ها سخت است؛ اما نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی براساس ریال است و باید تابع نرخ‌نامه اعلامی سازمان هواپیمایی کشور باشد. باتوجه‌به اینکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی تابع قانون اعلام‌شده نیستند، این موضوع به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده شده است تا بتواند این وضعیت را کنترل کنند.

عضو کمیته گردشگری اتاق بازرگانی در پاسخ به اینکه در آستانه اوج‌گیری دوباره کرونا چه اقداماتی برای رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شده است، اظهار کرد: به‌هیچ‌وجه حتی در وضعیت کرونا هم امکان تعطیلی پرواز‌ها نیست، اما اگر همه شرکت‌های هواپیمایی ظرفیت ۶۰ درصدی پرواز‌ها و فاصله اجتماعی در همه مکان‌های عمومی مثل فرودگاه‌ها را رعایت کنند می‌توان از سرعت انتقال ویروس جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا