سهم ۲.۲ درصدی محصولات پلیمری در صادرات غیرنفتی ایران

️رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: صنایع پلیمر ۲.۲ درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که ظرفیت نصب شده بیش از ۲۰ میلیون تن بوده و از این ظرفیت حدود ۱۵ میلیون تن خالی است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛سعید ترکمان در نخستین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری، اظهار  کرد: صنعت پلیمر ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳.۶ درصد از اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد.

️وی افزود: قیمت تمام شده مهم‌ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است. همان طور که مشخص است تولیدکنندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می‌کنند و این موضوع مزیت رقابتی را از آنها برای قیمت‌های تمام شده در بازارهای صادراتی می‌گیرد. به گفته ترکمان زمانی نفت مهم ترین صادرات کشور بوده است، اما پتروشیمی پس از مدتی وارد جریان صادرات شد و به ارزآوری کشور کمک کرد.

️رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده است که صنایع تکمیلی با ارزش افزوده بیشتر صادرات خود را تقویت کنند.

ترکمان با بیان اینکه رقم واردات در کد ۳۹ از ۱.۹ میلیارد دلار به ۱.۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و این موضوع در کنار افزایش صادرات می‌تواند نویدبخش پیشرفت هر چه بیشتر باشد، ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ شاهد افت صاردات پلیمری پتروشیمی بودیم که به حجم حدود ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.این در حالی است که صادرات صنایع تکمیلی حدود ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

️ترکمان اظهار کرد: صنایع تکمیلی می‌توانند بازاری جذاب برای صنایع پتروشیمی باشند و در عین حال می توانند صادرات و ارزآوری را برای کشور به نحو احسن انجام دهند.

رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر با بیان اینکه کمترین قیمت‌ها در جهان به جنوب شرق آسیا باز می‌گردد و بیشترین صادرات مواد اولیه به آن منطقه می رود و رقبای صنایع پایین دستی در چین با قیمت های پایین تر مواد اولیه را به دست می آورند و توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی می‌گیرند، گفت: قیمت تمام شده مهم ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است.

به گفته ترکمان همان طور که مشخص است تولیدکنندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می کنند و این موضوع مزیت رقابتی را از آن‌ها برای قیمت های تمام شده در بازارهای صادراتی می گیرد. در این بین گفته می‌شود که شائبه قاچاق، مهم‌ترین مانع اصلاح شیوه قیمت گذاری است.

رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر اظهار کرد: قاچاق در بازار منطقه ای زمانی رخ خواهد داد که قیمت ها در بازار منطقه به‌طور تقریبی سه برابر بازار داخلی باشد، تنها دوره قاچاق مواد اولیه در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود اما اکنون با توجه به قیمت‌ها، مستندی در خصوص قاچاق محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

ترکمان با بیان اینکه از این رو پیشنهاد می‌شود که بازبینی فرمول قیمت گذاری مواد اولیه تا جایی که رقابت در بازارهای صادراتی هدف صادراتی عادلانه باشد، انجام شود، گفت: برای مثال تجار چینی در برخی موارد مواد اولیه خود را ۵۵ درصد ارزان تر از ایران خریداری می کنند، همچنین پیشنهاد دیگر این است که به بازارهای صادراتی هدف با تمرکز بر تعرفه های ترجیحی توجه ویژه شود.

به گفته وی تمرکز بر پیشران های صادراتی همچون بسته بندی، چاپ و طراحی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از حمایت‌های اعتباری در خرید مواد اولیه، دیگر پیشنهادات برای تسهیل صادرات صنایع تکمیلی ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا