سهمیه آرد یارانه‌ای کفاف جمعیت پاکدشت را نمی‌دهد/ سهم ۳۰ درصدی آرد در هزینه‌های نانوایی + فیلم

گروه استان‌ها – رئیس اتحادیه نانوایان پاکدشت با اشاره به کافی نبودن سهمیه آرد شهرستان، گفت: سهمیه آرد پاکدشت بر اساس سرشماری سال ۹۵ انجام شده و در این سرشماری جمعیت شهرک‌های صنعتی و اتباع در نظر گرفته نشده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛از پاکدشت، عدم متناسب‌سازی قیمت نان همراه با تورم در سال‌های اخیر و افزایش هزینه‌های واحدهای نانوایی باعث تعطیلی، گران‌فروشی و کم‌فروشی در برخی نانوایی‌ها شده است.

این روزها افزایش حقوق کارگران باعث شده نانوا به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق از استخدام کارگر خودداری کند و اغلب دیده می‌شود که کمبود نیروی کار در خدمات‌رسانی به مردم مشکل ایجاد می‌کند.

همچنین به گفته کارشناسان مربوطه در سال‌های اخیر نرخ ملزومات تهیه نان نیز به‌شدت افزایش داشته اما نانوا مجبور است ملزومات را نرخ روز تهیه کند اما نان را با همان قیمت پیشین به مردم بفروشد.

این موضوع باعث کاهش پخت نان در برخی نانوایی‌ها و کاهش کیفیت شده است که تنها به دلیل عدم توازن میان هزینه‌های تولید و درآمد است.

بهمن محمودی رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان پاکدشت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به نارضایتی از میزان اختصاص آرد یارانه‌ای اظهار داشت: متأسفانه سهمیه آرد شهرستان پاکدشت براساس سرشماری سال 95 و بدون در نظر گرفتن جمعیت شهرک صنعتی و اتباع محاسبه شده است.

وی افزود: نانوایی‌های شهرستان پاکدشت می‌بایست به جمعیت شناور شهرک‌های صنعتی و جمعیت اتباع نیز خدمات‌رسانی کنند که با توجه به کمبودهای موجود تأمین نیاز داخل به‌سختی انجام می‌گیرد.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان پاکدشت در پایان خاطرنشان کرد: مسئله تعیین قیمت نان جدید با توجه به تغییر قیمت‌ها مسئله دیگری است که نانوایان را آزار می‌دهد، متأسفانه قیمت‌های گذشته باعث ناتوانی نانوایان در پرداخت هزینه‌ها شده و درخواست داریم که این موضوع بررسی شود.

بر اساس این گزارش نانوایان خواهان متناسب‌سازی نرخ نان هستند و معتقدند اگرچه افزایش نرخ نان قشر ضعیف جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما نانوایان هم با هزینه‌های فعلی توان تولید نداشته و شاهد تغییر شغل بسیاری از نانوایان باتجربه هستیم.

50 درصد کیفیت نان وابسته به آرد، 30 درصد کارگر ماهر و 20 درصد تجهیزات وابسته است و استفاده از کارگر ماهر تأثیر زیادی در کیفیت نان دارد اما برای نگهداری کارگر ماهر نیز دستمزد خوبی باید پرداخت شود که در شرایط فعلی در توان نانوایی نیست.

 ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا