بی ثباتی قیمت‌ها چالش جدی برای صادرات خرمای خوزستان

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت : ثبات نسبی قیمت جهانی و بی ثباتی نرخ نهاده‌ها در داخل کشور ، چالش جدی برای صادرات خرما است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛شهلا عموری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه متولی خرید توافقی محصول خرما در خوزستان اتحادیه خشکبار استان است گفت:بیش از ۱۰ هزار تن از این محصول خریداری شده پارسال، به دلیل نبود تقاضا، همچنان در انبار‌های نگهداری می‌شود.

وی افزود: این حجم خرمای خریداری شده در انبار کارگاه‌های فرآوری، باعث بروز چالش تامین نقدینگی برای اعضای اتحادیه خشکبار خوزستان شده است.
عموری با بیان اینکه در هفته‌های آینده، برداشت محصول خرما از نخلستان‌های خوزستان آغاز می شود گفت : در این شرایط علاوه بر تضعیف توان مالی کارگاه‌های بسته‌بندی برای خرید توافقی محصول، فضای فیزیکی انبار‌ها نیز با محدودیت زیادی همراه است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش برداشت محصول خرما نسبت به پارسال است گفت: خرید توافقی خرما هرساله تنها توسط واحد‌های فرآوری و بسته بندی انجام می‌شود، لذا هرگونه عاملی که بر قدرت ورود این واحد‌ها به خرید محصول تاثیر بگذارد، به طور مستقیم بر معیشت فعالان حوزه تولید یعنی نخلداران اثر گذار خواهد بود.
عموری ادامه‌داد: خوزستان با دارا بودن بیش از ۴۰ هزار هکتار نخلستان، یکی از ۶ استان اصلی تولید خرمای کشور است که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است.
وی به چالش‌های پیش آمده در زمینه صادرات محصول خرما اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های روی صادرکنندگان خرما، ثبات نسبی قیمت جهانی این محصول و بی ثباتی و افسار گسیختگی قیمت نهاده‌ها در داخل کشور است.
وی ادامه داد: تورم روزافزون و بی ثباتی قیمت‌ها، هزینه‌های روزمره فراوانی را به صادرکنندگان خرما تحمیل کرده است.
دبیر شورای گفت‎‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان درباره راهکار‌های پیشنهادی برای رفع این مشکلات گفت: با هدف امکان پوشش فاصله بین هزینه تمام شده تولید محصول، پیشنهاد می‌شود که طبق برآورد کارشناسی و قیمت پیشنهادی تشکل‌های خریدار خرما، یارانه خرید (تضمینی) محصول تامین، و به ازای خرید توافقی و حمایتی از سوی دولت پرداخت شود.
وی ادامه‌داد: همچنین در راستای حمایت، تقویت و افزایش قدرت مالی تشکل‌های خریدار خرما لازم است تا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار واحد‌های فرآوری و بسته بندی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا