بنادر پُر از نهاده دامی است/ دلیل گران‌شدن قیمت لبنیات چه بود؟

معاون ‌‌وزیر جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی و کاهش تولید علوفه هزینه تولید شیر در واحدهای لبنی را افرایش داده به همین خاطر در راستای جلوگیری از زیان مالی دامداران قیمت شیر خام را افزایش دادیم.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛از قزوین،مرتضی رضایی بعدازظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح یک گاوداری در شهرستان آبیک در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره علت گران شدن قیمت لبنیات و شیر گفت: خشکسالی و کاهش تولید علوفه هزینه پرورش گاو شیرده و تولید شیر در واحدهای لبنی و دامی را افزایش داده و به همین خاطر در راستای جلوگیری از زیان مالی دامداران و ایجاد نارضایتی عمومی در این قشر قیمت شیر خام را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی سرکوب قیمت‌ها را روش مناسبی برای مقابله با تورم در حوزه لبنیات نمی‌داند، تصریح کرد: سرکوب قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی به ضرر دامداران و چرخه تولید صنایع لبنی است و در عوض وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد، با روش‌های دیگری از مصرف‌کننده‌ها حمایت کند. ضمن اینکه سیاست ما حمایت از تولید محصولات دامی و لبنی برای افزایش امنیت غذایی کشور است.

بنادر پر از نهاده دامی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از رفع کامل مشکل کمبود نهاده‌های دامی و طیور خبر داد و گفت: در حال حاضر مشکلی در تأمین نهادهای دامی نداریم و امروز بیشتر بنادر کشور با انباشت نهاده‌های دامی وارداتی روبه‌رو هستند که این نهاده‌ها در اسرع وقت از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغداران و دامداران قرار می‌گیرند.

رضایی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری یک میلیون و 700 هزار تن نهاده دامی میان واحدهای پرورش‌دهنده دام و طیور کشور توزیع شده است، اضافه کرد: این توزیع از طریق اتحادیه‌های پرورش دام، مرغ و طیور استان‌ها صورت گرفته است و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ‌وجه توزیع‌کننده مستقیم هیچ نوع نهاده دامی نیست.

وی با اشاره به مشکلات برخی از استان‌ها برای انتقال نهاده‌های دامی از بنادر به واحدهای دامی خود ادامه داد: هر استانی مانند قزوین که در زمینه انتقال نهاده مشکل دارد، باید با ما هماهنگ کند تا تریلی‌ها و کانتینرهای باربر آن استان را به سمت بنادر مبدأ گسیل کنیم و از این نظر هر استانی می‌تواند مستقیماً نهاده دامی مورد نیاز خود را تأمین کند.

اشتغال‌زایی برای 195 نفر در آبیک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم در این مراسم درباره افتتاح واحد جدید گاوداری در آبیک گفت: این واحد دامپروری با مساحت 37 هکتار ظرفیت پرورش 5 هزار و 500 گاو شیری را دارد که ظرفیت تولید اسمی آن 35 تن شیر در روز است.

فاطمه خمسه با اشاره به سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای احداث و راه‌اندازی این واحد دامی اضافه کرد: 50 میلیارد تومان از هزینه احداث این واحد پرورش گاو شیری توسط تسهیلات بانک وزارت جهاد کشاورزی تأمین شده و در نهایت این واحد دامی 195 شغل ایجاد خواهد کرد که 75 شغل مستقیم و 120 شغل هم غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: استان قزوین جزو 5 استان اصلی کشور در تولید شیر و محصولات لبنی است و هر چقدر دولت به تولید محصولات لبنی و شیر در استان قزوین کمک کند، در واقع به مدیریت بهتر خود در حوزه امنیت غذایی کمک کرده و امیدواریم کمک‌های وزارت جهاد کشاورزی به این استان و واحدهای لبنی آن مانند گذشته ادامه پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا