افزایش قیمت مرغ در مشهد/ یک مسئول : مازاد تولید مرغ داریم اما ناگهان گم می‌شود

مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۲۰ درصد از نیاز استان تولید و توزیع مرغ داریم اما این تولیدات کجا می‌رود خود پرسشی بدون پاسخ است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ از مشهد، با توجه به شیوع بیماری کرونا تشکیل صف‌های خرید مرغ باعث گسترده شدن این بیماری در بین مردم خواهد شد زیرا مردم برای خرید مرغ مورد نیاز خود در میادین میوه و تره بار و مغازه‌های پروتئینی شهر مشهد، حضوری پر رنگ و پر ازدحام دارند و این در شرایط حاضر بسیار خطرناک است.

در حال حاضر قیمت هر کیلو ران مرغ ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلو بال ۳۵ هزار تومان،  قیمت هر کیلو پا چین از ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان در بازار نرخ‌گذاری شده است.

در حال حاضر عموم مردم برای خرید گوشت قرمز گران قیمت توانایی مالی ندارند، لذا خرید ‌مرغ مشتریان زیادی پیدا کرده است و این وضعیت صف‌های خرید مرغ با نرخ مصوب را در مراکز خرید مرغ را طولانی کرده است.

منشأ گرانی مرغ، فروشگاه‌های سطح شهر هستند

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در همین زمینه به ایلنا گفت: باوجود اینکه کمبودی از نظر توزیع گوشت مرغ در بازار وجود ندارد اما عده‌ای از تولیدکنندگان سعی دارند تا قیمت‌ها را افزایش دهند.

امیر دلداری در این رابطه بیان کرد: هیچ کمبودی در زمینه تأمین و تولید مرغ در خراسان رضوی وجود ندارد اما برخی از واحدهای صنفی گوشت مرغ را به‌اندازه کافی عرضه نمی‌کنند.

وی بابیان اینکه قیمت مرغ زنده کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مصوب شده است اما عده‌ای از فروش مرغ به این قیمت سرباز زده و بیش از ۲۰ هزار تومان فاکتور می‌کنند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد منشأ گرانی مرغ را در برخی فروشگاه‌ها گرانی مرغ زنده‌ دانست و افزود: قیمت مصوب مرغ در خرده‌فروشی‌ها همان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و افزایش قیمت و فروش مرغ بیش از این نرخ گران‌فروشی محسوب شده و لذا با متخلفان به‌صورت جدی برخورد خواهد شد.

دلداری بابیان برخورد با متخلفان از ابتدای زنجیره فروش تا سطح خرده‌فروشی‌ها ادامه دارد بیان  کرد: در این راستا از ابتدای سال  ۱۱ کد کشتار کن‌ها به علت رعایت نکردن قیمت مصوب عمده‌فروشی در مشهد، بین ۲۰ روز تا یک ماه مسدود شد و افزون بر ۵۰ پرونده تخلف گران‌فروشی برای واحدهای متخلف تشکیل‌شده است.

تولید مازاد مرغ داریم اما ناگهان مرغ‌ها گم می شود

مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز می‌گوید: بیش از ۲۰ درصد از نیاز استان تولید و توزیع مرغ داریم اما این تولیدات کجا می‌رود خود سئوالی بدون پاسخ است.

محمدمهدی یعقوب زاده در این رابطه اذعان می‌کند: امسال هدف‌گذاری افزایش ۱.۵ برابری تولید را در استان داشتیم که اگرچه به این هدف نرسیدیم اما افزایش تولید ۳۰ درصد بالاتر از نیاز محقق شد و همین میزان افزایش، با توجه به اینکه استان مانند سنوات قبل چندان ورودی مسافر و زائر ندارد، باید به‌راحتی تأمین‌کننده نیاز و موجب وفور گوشت مرغ گرم در بازار باشد، حال‌آنکه چنین نیست.

وی می‌افزاید: کمبود مرغ در بازار استان، در شرایطی که شاهد افزایش تولید این محصول هستیم، موجب شگفتی شده و ضرورت تقویت شبکه کنترل و نظارت را می‌رساند.

یعقوب زاده اذعان می‌کند:  سامانه ثبت کشتار مرغ از هوشمندترین و قابل‌اعتمادترین سامانه‌ها در کشور است که اطلاعات دریافتی از این سامانه در زمینهٔ کشتار و تولید مرغ نشان از افزایش تولید این محصول در استان دارد.

مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان می‌کند: حتی در زمان قطع برق که شاهد تلفات برخی مرغداری‌ها در استان بودیم میزان تولید به ۳۴۰ تن در روز و پس‌از آن میزان تولید به ۵۷۰ تن در روز رسید که این میزان ۲۰ درصد بیش از نیاز بازار استان است.

یعقوب زاده با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی جوجه ریزی در استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اظهار می‌کند: مشخص نیست دقیقا مرغ تولیدی استان به کجا می‌رود که البته برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش برخی برای ذخیره‌سازی و نیز خروج مرغ به سایر استان‌های کشور، به دلیل بالا بودن تلفات، ناشی از قطعی برق است.

مرتضی اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی هم در نشست اخیر تنظیم بازار استان تأکید کرد: با افرادی که نسبت به تغییر قیمت مصوب مرغ زنده یا جوجه یک‌روزه یا گوشت مرغ کشتار روز یا منجمد اقدام می‌کنند، بدون اغماض برخورد خواهد شد.

اشرفی در این نشست ادامه داده بود: دولت برای بیشتر مصارف مرغداران یارانه داده و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است و آنان ملزم به رعایت قیمت مصوب هستند، بی‌انصافی است که قیمت مرغ زنده یا گوشت مرغ توسط مرغداران افزایش یابد به این بهانه که مرغداران استان دیگری قیمت آن را تغییر داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا