رفع دغدغه مسکن و معیشت اصحاب فرهنگ و هنر در اولویت باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کاهش شدید سطح درآمدی اصحاب فرهنگ و هنر، خواستار توجه جدی به رفع دغدغه های معیشت و مسکن هنرمندان و دیگر اقشار مرتبط با فرهنگ و هنر شد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛سید عباس صالحی ظهر امروز در مراسم «امضای تفاهمنامه آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای هنرمندان و خبرنگاران معرفی شده به وزارت راه و شهرسازی»، مسکن را یک موضوع مهم کشور دانست و گفت: هر مقدار که سهم مسکن از سبد هزینه خانوار افزایش می‌یابد، اهمیت این کالا نیز بیشتر شده و آمارهایی همچون ۳۵.۵ درصد سهم مسکن از سبد هزینه خانوار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: این رقم در کلانشهرها بسیار بیشتر بوده و در تهران به ۶۰ درصد رسیده که سبب شده مسکن به دغدغه خانوارهای ایرانی و بخصوص جوانانی که آماده ازدواج هستند، تبدیل شود. در این راستا کارهای خوبی انجام شده و اقداماتی هم در دست انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع تفاهمنامه امروز این وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازی را تفاهمنامه ساخت مسکن برای خبرنگاران و هنرمندان دانست و یادآور شد: اولویت نخستی که به این موضوع پرداخته‌ایم، بحث خانه‌دار شدن جوانانی است که می‌خواهند صاحب خانه شوند؛ سال ۶۷ کل دانشگاه‌های ما ۶۰۰۰ دانشجوی هنر داشت اما در سال ۹۷ این شاخص به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسید که نشان‌دهنده افزایش ۵۰ برابری تعداد دانشجویان هنر در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و امثال آن است. سهم دانشگاه هنر نسبت به کل دانشجویان در سال ۶۷ حدود ۲ درصد بود اما در سال ۹۷ به ۸ درصد افزایش یافت.

صالحی بیان کرد: اگر دغدغه مسکن جوانان را به عنوان یکی از دغدغه اصلی آنها بدانیم، شاهد خواهیم بود که تعداد آنها بسیار زیاد بوده و این به جز فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های آزاد هنری است که هر ساله ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر وارد بازار کار هنر می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر هر ساله روی هم انباشته می‌شوند، به دیگر زیرشاخه‌های مجموعه فعالیت وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: مجموعه‌های متنوعی ذیل وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند که خبرنگاران و هنرمندان، بخشی از آنها هستند. همچنین ۱۳ هزار و ۲۰۵ کانون تبلیغاتی، ۶۴۴۴ آموزشگاه هنری، ۷۶۱۰ مؤسسه فرهنگی هنری چندمنظوره، ۳۵۲۵ کتابخانه عمومی، ۱۵ هزار و ۷۵۰ انتشاراتی، نشریات، رسانه‌های برخط، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سالن‌های سینما و … از دیگر دستگاه‌هایی هستند که تحت نظارت وزارت ارشاد به فعالیت می‌پردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد می‌تواند در حوزه مسکن برای مجموعه‌های فعال رسانه، فرهنگ و هنر تسهیلگری کند.

وی به صندوق هنر اشاره و خاطرنشان کرد: این مجموعه خدمات مالی به مجموعه هنرمندان و خبرنگاران می‌دهد و یکی از آن خدمات اصلی آن، بیمه خبرنگاران و هنرمندان است. در حال حاضر ۸۰ هزار نفر عضو صندوق هنر هستند و ۴۰ هزار نفر از آنها بیمه تأمین اجتماعی از صندوق هنر دریافت می‌کنند که به دلیل کمبود امکانات، امکان تحت پوشش قرار دادن همه خبرنگاران و هنرمندان را ندارند.

صالحی به اصناف مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: خانه مطبوعات، خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، دهها انجمن، اتحادیه‌های قرآنی و … از جمله این صنوف هستند.

وی هدفگذاری وزارت راه و شهرسازی در خصوص خانه‌دار شدن اقشار هدف را یادآور شد و ادامه داد: یکی از گروه‌های هدف قابل توجه از نظر تعداد، گروه اقشار تحت پوشش وزارت ارشاد است. میانگین درآمد اصحاب فرهنگ و هنر بسیار پایین است. یکی از اشتباهات رایج در حوزه فرهنگ و هنر که در حال رخ دادن است، این است که برخی اشخاص که به عنوان سلبریتی یا چهره مشهورند، این نما را نسبت به کل جامعه پوشش می‌دهند درحالی‌که تعداد آنها بسیار محدود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در چند سال اخیر برآوردی صورت گرفت که بر اساس آن، میانگین درآمد اصحاب فرهنگ و هنر از میانگین درآمد کارکنان دولت بسیار پایین‌تر است؛ بنابراین اگر قصد داریم به حوزه‌هایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند، توجه کنیم اصحاب فرهنگ و هنر جزو این حوزه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه سهم فرهنگ و هنر در سبد هزینه‌ای خانوار بسیار پایین است، گفت: آمارها نشان می‌دهد ۱.۹ درصد سبد هزینه‌ای خانوارها، فرهنگ و هنر است که البته بخش زیادی از آن هم برای تفریح صرف می‌شود تا فرهنگ و هنر بنابراین درآمد اصحاب فرهنگ و هنر هم به یک درآمد حداقلی تبدیل می‌شود.

صالحی به تأثیر کرونا بر درآمد اصحاب فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: بخش خدمات بخصوص فرهنگ و هنر، بیشترین ضربه را از کرونا دید. سال ۹۷ تعداد تئاترهای اجرا شده ۷۱۹۸ نمایش بود اما سال ۹۹ به ۱۲۶۸ نمایش کاهش یافت که تقریباً یک‌پنجم کمتر از سال ۹۷ بوده درحالی‌که تعداد تماشاگران تئاتر هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و سال ۹۶ یک میلیون و ۲۹۶ هزار نفر بود. ۹۸۵۴ اجرای صحنه‌ای در سال ۹۷ وجود داشت، اما سال ۹۹ فقط ۸۹ اجرای صحنه‌ای در حوزه نمایش رخ داد. همچنین سال ۹۷ فروش سینماها ۲۵۰ میلیارد تومان بود اما سال ۹۹ به ۹ میلیارد تومان کاهش یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برشمردن خساراتی که به اصحاب فرهنگ و هنر در سال گذشته وارد آمد، تأکید کرد: این خسارات بسیار قابل توجه و اساسی بود بنابراین انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی مسئله مسکن اصحاب فرهنگ و هنر را به عنوان یکی از مسائل مهم در اولویت‌های خود قرار دهد. وزیر راه و شهرسازی نیز از ابتدای ورود به این وزارتخانه، موضوع ساخت‌وساز را مورد اهتمام قرار داد اما مسئله مسکن اصحاب فرهنگ و هنر با تأخیر مواجه شد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی، این مشکلات برطرف و تأخیر جبران شد.

وی تأکید کرد: تا ۱۷ مرداد کل ۱۰ هزار نفر معرفی شده از طرف وزارت ارشاد در سامانه طرح «اقدام ملی مسکن» ثبت‌نام خواهند کرد و از هر دو ظرفیت مساکن موجود و مسکن‌هایی که قرار است ساخته شود، برخوردار خواهند شد. امیدواریم در ایام باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم، تفاهمنامه‌ای که امروز امضا می‌شود، وارد فاز اجرایی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا