بانک‌مرکزی سرمایه واردکنندگان از بانک‌های عمانی را آزاد کند

دخانیان گفت: ریال عمان که از شهریور به واردکنندگان تخصیص داده شده، هنوز قابلیت انتقال پیدا نکرده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  سعید دخانیان عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور اظهار کرد: بانک مرکزی به واردکنندگان نهاده‌های دامی ریال عمان را جهت ترخیص کالا تخصیص داده، اما این ارز از سوی بانک مرکزی عمان در اختیار شرکت‌هایی که ایران از آن‌ها کالا خریداری کرده، قرار نگرفته است.

او با اشاره به عدم همراهی بانک مرکزی عمان با واردکنندگان ایرانی برای جابه‌جایی ارز افزود: واردکنندگان ایرانی که ریال عمان به آن‌ها تخصیص داده شده برای خرید این ارز تامین سرمایه کرده و ریال عمان را خریداری و در اختیار بانک مرکزی عمان قرار داده، اما بانک مرکزی این کشور هنوز این ارز‌ها را به حساب شرکت‌های طرف حساب با واردکنندگان ایرانی واریز نکرده است.

دخانیان ادامه داد: از جمله شروط عمانی‌ها برای جابه‌جایی ارز برای شرکت‌های ایرانی این است که خرید‌ها از شرکت‌های این کشور و یا چند شرکت بین المللی خاص انجام شود و این در حالی است که خرید‌های واردکنندگان ایرانی پیش از این انجام شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از دیگر شروط بانک مرکزی عمان برای جابه‌جایی ارز ایران به حساب شرکت‌هایی که از آن‌ها نهاده‌های دامی خریداری شده این است که کالا‌ها باید دارای اسناد حمل معتبر باشند.

دخانیان گفت: منظور از اسناد حمل معتبر این است که کشتی‌ها پیش از ورود به آب‌های ایران باید به بنادر عمان رفته و آنجا بازرسی شده و پس از اخذ تاییدیه؛ کالا‌ها روانه بنادر ایران شوند.

عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران افزود: این شرط بانک مرکزی عمان برای نقل و انتقال ارز واردکنندگان قابلیت اجرا ندارد، زیرا بخشی از واردکنندگان کالای خود را که به بنادر و گمرکات رسیده بود را به صورت اعتباری ترخیص و از طریق سامانه بازارگاه توزیع کرده‌اند.

دخانیان افزود: یکی دیگر از دلایل عدم اجرای این شرط را می‌توان به واردات بخش عمده‌ای از نهاده‌ها از طریق دریای خزر عنوان کرد. بدون تردید امکان ارسال کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی از دریای خزر به آب‌های خلیج فارس جهت بازرسی توسط عمان وجود ندارد.

عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با بیان اینکه تخصیص ارز عمان به واردکنندگان نه تنها مشکل گشا نبوده بلکه سرمایه واردکنندگان را بلوکه کرده است، اظهار کرد: واردکنندگان به منظور تخصیص و تامین ریال عمان و انتقال آن به حساب فروشندگان خارجی ماه‌ها است که سرمایه خود را تبدیل به ریال و در اختیار بانک مرکزی عمان قرار داده‌اند، اما نه تنها نقل و انتقال ارز به حساب فروشندگان خارجی انجام نشده بلکه سرمایه وارکنندگان نیز آزاد نشده و در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

دخانیان در پایان با اشاره به افزایش هزینه‌های واردات نهاده‌های دامی به واسطه بالا بودن هزینه نقل و انتقال ارز تصریح کرد: واردکنندگان برای دریافت ریال عمان باید بین ۵ تا ۷ درصد کارمزد را پرداخت کنند و ۴.۲ درصد هزینه تبدیل هر ۱۰۰ ریال عمان به یورو به واردکنندگان تحمیل می‌شود، اما بانک مرکزی حاضر به پذیرش هزینه‌های نقل و انتقال ارز نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا