مدیرعامل اتحادیه دام سبک: چرا گوشت باید کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت:در حال حاضر میانگین قیمت هرکیلو دام سبک زنده در بازار ۵۰ هزارتومان است و گوشت آن را می توان با قیمت ۱۱۰ تومان به دست مصرف کننده رساند. سوال اینجاست که چرا مصرف کننده باید برای خرید یک کیلو گوشت گوسفندی۱۵۰ هزارتومان هزینه کند؟

به گزارش «نبض‌تجارت»؛به نقل از ایسنا: مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت:در حال حاضر میانگین قیمت هرکیلو دام سبک زنده در بازار ۵۰ هزارتومان است و گوشت آن را می توان با قیمت ۱۱۰ تومان به دست مصرف کننده رساند. سوال اینجاست که چرا مصرف کننده باید برای خرید یک کیلو گوشت گوسفندی۱۵۰ هزارتومان هزینه کند؟

افشین صدر دادرس با بیان اینکه دولت هیچ تلاشی برای اصلاح وضعیت موجود نکرده و قیمت نهاده های دامی همچنان رو به افزایش است، گفت: از ۴ میلیون تن نهاده دامی که دائما گفته می شود در گمرکات موجود است هنوز چیزی به دست دامدار نرسیده و فقط در حد وعده مانده است. یا اگر هم توزیع شده آنقدر کم بوده که تاثیری بر قیمت نهاده ها در بازار آزاد نگذاشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز خرید حمایتی دام سبک غیرعشایر آغاز نشده است و علی رغم ارائه مدارک و مستندات به شورای مربوطه حتی خرید حمایتی مطرح هم نشده است. خرید حمایتی دام سبک عشایر نیز به کندی پیش می رود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اضافه کرد: موضوع صادرات دام نیز مطرح شده است ولی رها مانده و دقیقا مشخص نیست قرار است به کجا برسد. یعنی آیا صادرات آزاد می شود و اگر آزاد می شود شرایط آن چیست یا اگر قرار بود مجوز ندهند چرا مطرح شد. سوال اینجاست که این همه تعلل برای چیست؟ هر کاری باید در زمان خودش اتفاق بیوفتد در غیر این صورت نوش دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.

قیمت تمام شده دام زنده پروار شده بیش از ۱۰۰ هزارتومان است

صدر دادرس تصریح کرد:قیمت دام در بازار افزایش مختصری داشته ولی تا قیمت تمام شده هر راس دام پروار شده فاصله زیاد است. در حال حاضر نیز قیمت تمام شده هر کیلو دام زنده پروار شده بالای ۱۰۰ هزارتومان و میانگین قیمت آن در بازار کیلویی ۵۰ تا ۵۵ هزارتومان است. این فاصله نشان می دهد که دامدار دام سبک یا به طور کل ورشکسته شده و یا رو به ورشکستی است.

وی با اشاره به اینکه اگر اقدام عاجلی برای نجات دام سبک کشور و دامدار از این شرایط نشود اتفاقات بدی رخ می دهد که برای دولت جدید هزینه های زیادی در پی خواهد داشت، گفت: در حقیقت تعدادی از تولیدکننده های کشور تبدیل به مصرف کننده خواهند شد. یعنی افرادی که خودشان اشتغال ایجاد می کردند بیکار می شوند و دولت باید برای آنها اشتغال ایجاد کند که طبیعتا این موضوع هزینه بر است. همچنین اگر دام ها را از دست بدهیم تولید گوشت در کشور نیز کمتر می شود.

شرایط تغییر نکند باید گوشت وارد کنیم

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور سال گذشته به دلیل سو مدیریت ها در بانک مرکزی، وزارت صمت و جهاد کشاورزی ضربات زیادی به صنعت دام و طیور کشور وارد شد. اگر قرار باشد همین روال ادامه پیدا کند دام سبک را هم از دست خواهیم داد و بایستی به واردات گوشت بپردازیم. وارداتی که در این شرایط بحرانی اقتصادی هزینه اضافی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

تصمیم قاطعی در مورد آزادسازی صادرات گرفته نمی شود

وی در ادامه گفت:چرا خرید حمایتی آغاز نمی شود؟ اگر دولت در شرایط فعلی دام دامداران را با قیمت عادلانه خریداری کند بهتر است یا مجبور شود برای واردات گوسفند ارز تخصیص دهد؟ اگر دولت اکنون هزینه کند که اشتغال دامدار حفظ شود بهتر است یا بعد از از دست رفتن اشتغال ؟ چرا تصمیم قاطعی در مورد آزادسازی صادرات گرفته نمی شود. راهکارهای آن را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه داده ایم ولی نگران این هستند اگر صادرات آزاد شود قیمت گوشت بالا رود اگرچه برای آن هم راه کار ارائه شده است.

این فعال صنعت دامپروری عنوان کرد: چرا اجازه نمی دهند تشکل های مرتبط با دام مستقیما وارد بازار شوند؟ چرا مکان های عرضه را برای ما فراهم نمی کنند؟ قیمت هرکیلو دام زنده ۵۰ هزار تومان است و گوشت آن را می توان با قیمت ۱۱۰ تومان به دست مصرف کننده رساند چرا مصرف کننده باید کیلویی ۱۵۰ هزارتومان پول گوشت گوسفندی بدهد؟

مکانیزم تامین و تخصیص ارز برای نهاده ها رانت ایجاد کرده

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت جدید روال دولت قبلی را در پیش بگیرد مشکلات بسیار زیادی خواهیم داشت. همه امید ما این است که بی تدبیری ها در دولت قبلی جای خودش را به برنامه ریزی و اجرا در دولت جدید دهد. برای بحرانی که وجود دارد باید درکوتاه مدت و میان مدت و برای آینده در بلند مدت برنامه ریزی کرد. در کوتاه مدت باید شرایط تامین، توزیع و تخصیص ارز برای نهاده ها تغییر کند. مکانیزمی که بانک مرکزی برای تامین و تخصیص ارز واردات نهاده پیاده می کند، رانت ایجاد کرده است.

سرمنشا بحران پیش آمده تامین و تخصیص ارز است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در پایان گفت: یکی از دلایلی که برخی از واردکنندگان حاضر نیستند نهاده هایشان را درگمرک ترخیص کنند این است که باید جواب طرف خارجی را بدهند. از فروردین ماه نهاده هایشان به صورت اعتباری در سامانه بازارگاه توزیع شده است ولی ارز مورد نیاز تخصیص داده نشده است.به همین دلیل برای واردکنندگان هیچ تصمینی وجود ندارد که در صورت ترخیص نهاده ارز آن تامین شود. در حقیقت می توان گفت سرمنشا بحرانی که با آن درگیر هستیم تامین و تخصیص ارز مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا