بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار فراتر رفت/ افزایش ۱۱ درصدی قیمت دلار در مردادماه/ کارت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی مصالح ساختمانی/ تایرسازان به گرانی چند درصدی رضایت دادند؟!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اندک شاخص کل بورس در معاملات امروز، توقف روند نزولی هفت روزه نفت، طلای جهانی افزایش یافت، کاهش اندک قیمت در بازار سکه، مبادلات تجاری ایران و افغانستان به حالت عادی بازگشت، سود بین بانکی چقدر است؟ و افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر را در بر دارد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اندک شاخص کل بورس در معاملات امروز، توقف روند نزولی هفت روزه نفت، طلای جهانی افزایش یافت، کاهش اندک قیمت در بازار سکه، مبادلات تجاری ایران و افغانستان به حالت عادی بازگشت، سود بین بانکی چقدر است؟ و افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر را در بر دارد.

رشد اندک شاخص کل بورس در معاملات امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۵۵۵۵ واحدی معادل ۱.۰۴ درصد به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۴۷۹ واحد رسیده بود، در پایان معاملات امروز بازار، نماگر کل بورس با رشد 337 واحدی همراه شد.

بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار فراتر رفت

قیمت بیت‌کوین، مهمترین رمزارز جهان، در معاملات امروز، دوشنبه جهش کرد و با عبور از ۵۰ هزار دلار به بالاترین رقم در ۳ ماه اخیر رسید. قیمت بیت‌کوین تا ساعت ۷:۳۷ به وقت تهران، ۳.۲۱ درصد جهش کرد و در ادامه روند صعودی روزهای اخیر خود به رکورد ۳ ماهه ۵۰,۱۸۹.۳۹ دلار رسید. قیمت بیت‌کوین پیش از این در ماه آوریل به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده و از ۶۴ هزار دلار بالاتر رفته بود اما با سقوط سنگینی در ماه ژوئن و جولای روبرو شده و حتی از ۳۰ هزار دلار هم پایین‌تر رفته بود.

بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار فراتر رفت/ افزایش ۱۱ درصدی قیمت دلار در مردادماه/ کارت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی مصالح ساختمانی/ تایرسازان به گرانی چند درصدی رضایت دادند؟!

عامل اصلی سقوط قیمت اخیر افزایش بازرسی‌های ناظران چینی بود که باعث شد بخش بزرگی از فعالیت‌های مربوط به استخراج بیت‌کوین تعطیل شوند. اما از اواسط جولای بیت‌کوین به طور مداوم رشد کرده است. دو خبری مهمی که در این هفته باعث شدند قیمت بیت‌کوین به رکورد ۳ ماهه برسد این بودند که کوین‌بیش اعلام کرد ۵۰۰ میلیون دلار رمزارز خریداری خواهد کرد و پی‌پَل اعلام کرد خدمات مربوط به خریدوفروش رمزارزها را در انگلستان راه‌اندازی می‌کند.

توقف روند نزولی هفت روزه نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه روند نزولی هفت روزه را متوقف کرد و تحت تاثیر تقاضای سرمایه گذاران برای خرید ارزان، افزایش یافت با این حال نگرانیهای کرونایی و دلار قوی رشد قیمتها را محدود نگه داشت.

بهای معاملات نفت برنت ۶۰ سنت معادل ۰.۹ درصد صعود کرد و به ۶۵ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید در حالی که ابتدای معاملات ۶۴ دلار و ۶۰ سنت بود که پایینترین قیمت از ۲۱ ماه مه بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اکتبر ۵۳ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۶۲ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید و از ۶۱ دلار و ۷۴ سنت که پایینترین رکورد سه ماه گذشته بود و در ابتدای معاملات بازار آسیا به آن نزول کرده بود، بهبود یافت. هر دو شاخص هفته گذشته بزرگترین کاهش هفتگی در بیش از ۹ ماه گذشته را رقم زدند. با واکنش بازارها به افزایش شیوع جهانی کرونای دلتا و تیره شدن دورنمای تقاضا برای سوخت، نفت برنت حدود هشت درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۹ درصد کاهش پیدا کرده بود. کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد در شرکت فوجیتومی سکیوریتیز در این باره گفت: قیمت نفت پس از کاهش شدیدی که هفته گذشته داشت، روز دوشنبه نفس تازه کرد. ما انتظار داریم هفته جاری اصلاح قیمت بیشتری را ببینیم اما فضای بازار به دلیل نگرانیهای رو به رشد در خصوص کندی رشد تقاضای جهانی برای سوخت تیره می ماند.

طلای جهانی افزایش یافت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر عقب نشینی دلار از رکورد بالای اخیرش و تقاضا برای خرید دارایی امن، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۷۸۷ دلار و ۴۸ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۸۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. شاخص دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت و از رکورد هفته گذشته که بالاترین رکورد در ۹ ماه و نیم اخیر بود، فاصله گرفت. در نتیجه طلا برای خریداران غیرآمریکایی اندکی ارزانتر شد.

بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار فراتر رفت/ افزایش ۱۱ درصدی قیمت دلار در مردادماه/ کارت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی مصالح ساختمانی/ تایرسازان به گرانی چند درصدی رضایت دادند؟!

کاهش اندک قیمت‌ در بازار سکه

دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: امروز به دلیل کاهش نرخ ارز، شاهد افت اندک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. نادر بذر افشانبا بیان اینکه امروز انس جهانی طلا ۱۷۸۶ دلار قیمت گذاری شده است افزود: هم اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. وی گفت: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار, ۱ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

افزایش ۱۱ درصدی قیمت دلار در مردادماه

بررسی نرخ های بازار ارز در دومین ماه تابستان نشان می دهد در این مدت، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با افزایش کمتر از 3 هزار تومان معادل 11 درصدی مواجه شده و به رقم 26729 تومان رسیده است. روندی که بیان گر افزایش دو کاناله دلار از 24 به 26 هزار تومان است.

افزایش سرمایه بانک مرکزی ابلاغ شد

معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش 9.4 درصدی سرمایه بانک مرکزی را ابلاغ کرد.
بر این اساس؛ محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای مصوبه هیأت وزیران در مورد افزایش سرمایه بانک مرکزی را که در جلسه 17 مرداد 1400 بنا به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی و به استناد بند «هـ» ماده 10 قانون پولی و بانکی کشور مصوب شده بود را ابلاغ کرد. متن این مصوبه به این شرح است که سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی از مبلغ 63 هزار و 395 میلیارد ریال به مبلغ 69 هزار و 395 میلیارد ریال افزایش می‌یابد. رونوشت با توجه به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اطلاع ریاست مجلس ارسال می‌شود.

مبادلات تجاری ایران و افغانستان به حالت عادی بازگشت

سخنگوی گمرک از بازگشت مبادلات تجاری ایران و افغانستان به حالت قبل خبر داد. سید روح الله لطیفی در خصوص آخرین وضعیت مرزهای مشترک ایران و افغانستان و تجارت دو کشور گفت: با توجه به درگیری‌های اخیر در کشور افغانستان و کاهش ۱۵ درصدی وزن تجارت ایران و افغانستان در حال حاضر آخرین آمارها حاکی از آن است که تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ تجارت ایران و افغانستان به حدود هزار و ۳۰۰ کامیون در روز رسیده است. بیش از ۵۰۰ کامیون در مرز ماهیرود و حدود ۶۰۰ کامیون در مرز دوغارون و ۱۸۵ کامیون در مرز میلک تردد داشتند که در مرز میلک ۹۷ کامیون ورودی از افغانستان و ۸۸ کامیون خروجی بوده که از این تعداد ۲۲ کامیون شامل محموله صادراتی، ۱۵ کامیون محموله ترانزیتی، ۱۷ کامیون سیمان، ۳۳ کامیون شامل تانکر و ۵ کامیون مرجوعی بوده است.

سخنگوی گمرک گفت: در مرز میلک با ورود و خروج ۱۸۵ کامیون مجدداً به میزان تردد قبل از درگیری‌ها در این مرز نزدیک می‌شویم و ۷ و نیم درصد کاهش نسبت به قبل وجود دارد که به سرعت در حال بازگشت به حالت قبل است و در مرز ماهیرود نیز تا ۶۰ درصد نسبت به قبل رشد داشته است. پیش بینی می‌شود با توجه به نزدیکی فصل برداشت تره بار و تعیین نیاز افغانستان از ایران تبادل دو کشور از مرز میلک از میانگین ۲۰۰ کامیون عبور کند و به ۳۰۰ کامیون برسد. با رسیدن فصل برداشت تره بار افزایش تبادل میان دو کشور را خواهیم داشت و با تغییرات اخیر در افغانستان نیز روند صعودی تبادل رخ می‌دهد و تجار این اطمینان را خواهند داشت که روند تجاری از مرز افزایش می‌یابد. سخنگوی گمرک در توضیح روند تجارت از دیگر مرزهای مشترک دو کشور افزود: در مرز ماهی رود نیز افزایش ۶۰ درصدی تجارت را شاهد هستیم و تجارت در مرز دو غارون در خراسان رضوی نیز با توجه به اتمام درگیری‌ها در مسیر هرات به اسلام قلعه روند رو به رشدی دارد و میزان تجارت در حال بازگشت به حالت عادی است. صادرات ما به افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که افغانستان پنجمین کشور مقصد صادراتی کالاهای کشور در چند سال اخیر بوده است.

کارت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی مصالح ساختمانی در راه است

مدیرعامل بانک مسکن از پیگیری افزایش وام خرید مسکن و برنامه جدید این بانک برای فروش متری زمین با استفاده از اوراق موازی سلف خبر داد. محمود شایان در خصوص وام خرید مسکن،‌اظهار کرد:‌ سال گذشته وام خرید افزایش یافت و بر اساس شرایط خاص به ۴۰۰ میلیون تومان رسید. با توجه به تورمی که در کشور داشته‌ایم در حال پیگیری برای افزایش سقف وام خرید مسکن هستیم. از مجاری قانونی در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم وام را افزایش دهیم که با تورم همخوانی داشته باشد. در کنار این برنامه طرح دیگری با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند. شایان با یادآوری این‌که مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است، اضافه کرد: در حال مذاکره با بورس هستیم، با این کار کمک خوبی در کنار صندوق پس‌انداز جوانان قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند.

بیت‌کوین از ۵۰ هزار دلار فراتر رفت/ افزایش ۱۱ درصدی قیمت دلار در مردادماه/ کارت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی مصالح ساختمانی/ تایرسازان به گرانی چند درصدی رضایت دادند؟!

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد،‌ گفت: به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف شده پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند، ضمن این‌که مردم می‌توانند در بازار سرمایه خریدهای خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید خانه کنند. وقتی اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود این برنامه‌ها زنجیروار به صورت مکمل همدیگر در راستای خانه‌دار کردن مردم عمل خواهند کرد. مدیرعامل بانک مسکن نیمه ماه جاری (مرداد ۱۴۰۰) از نهایی شدن صدور کارت مصالح ساختمانی برای پیشبرد برنامه ساخت یک میلیون مسکن خبر داده و گفته بود: این کارت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شارژ می‌شود. شایان با اشاره به این‌که مهم‌ترین نیازهای کنونی مردم معیشت و مسکن است، اظهار کرد: متأسفانه هزینه خانوارها در بخش مسکن خیلی افزایش یافته است.دولت جدید قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده؛ این برنامه آیت الله رئیسی شدنی است. در این راستا بایستی تمام نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط با اتفاق نظر کنار هم باشند تا این هدف محقق شود.

سود بین بانکی چقدر است؟

بررسی جدول تغییرات هفتگی نرخ سود در بازار بین بانکی حاکی از آن است که این نرخ به ۱۸.۴ درصد رسیده است.  نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد. در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که این نرخ در حال حاضر در محدوده ۱۸.۴ درصد قرار گرفته است. این در حالی است که طبق آخرین وضعیت نرخ بهره بین بانکی، این سود پیش از این در محدوده ۱۸.۱۶ درصد قرار داشت که اکنون با ۰.۲۴ درصد افزایش مواجه شده است.

تایرسازان به گرانی چند درصدی رضایت دادند؟!

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به تشکیل جلسه هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، پیشنهاد رشد 15 درصدی قیمت تایر پیگیری شد و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مقرر شد این میزان افزایش قیمت برای تایرهای تولیدی در کشور اعمال شود. وی با بیان اینکه تاریخ اجرای این مصوبه ابتدای شهریور ماه یعنی امروز تعیین شده است، افزود: قیمت تمام شده تولید تایر بیش از 15 درصد افزایش داشته اما تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که در تعامل با بازار باید منقبض تر عمل کنند به طوری که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد. در نتیجه افزایش قیمت 15 درصدی مصوب شد.
فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا