بازار برنج در آستانه التهابی بی سابقه؟

براساس داده‌های گمرک ایران حجم و ارزش محموله‌های وارداتی برنج در تیر ماه به نسبت مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد کاهش یافته است که با توجه به ممنوعیت فصلی واردات سبب کاهش عرضه در بازار و حباب قیمتی شده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛با توجه به خشکسالی در چند سال اخیر و کاهش تولید برنج در سطح کشور درحال‌حاضر شاهد رشد قیمت برنج ایرانی هستیم اما براساس آمار گمرک ایران واردات برنج نیز چه از نظر ارزش و چه از نظر حجم ۶۹ درصد کاهش یافته است.

در نتیجه این کاهش عرضه در کشور شاهد رشد قیمت برنج در بازار هستیم. هم اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی به حدود ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان و برنج هندی نیز ۲۲تا ۳۰هزار تومان رسیده است که در نتیجه این رشد قیمت احتمالا تقاضا برای این کالای اساسی کاهش پیدا خواهد کرد.

علی اکبری نایب‌رئیس انجمن برنج گفته بود که فروش برنج ۴۵هزارتومانی در تهران حباب و گران‌فروشی است و در صورتی که شرکتی هرکیلوگرم از این محصول را ۴۵هزار تومان به فروش می‌رساند باید از آن سؤال شود که مگر شالی را به چه‌قیمتی خریداری کرده است.

براساس نامه مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران مبنی بر کاهش ۶۹درصدی واردات برنج به کشور و هم‌چنین ترکیب این موضوع با تامین ارز نیمایی برای این کالای اساسی ما شاهد کاهش عرضه در بازار هستیم. در این بین ممنوعیت واردات فصلی در چنین شرایطی موجب تشدید این مسئله و در نتیجه رشد بیشتر قیمت برنج در بازار شده است.

در حاضر ۸تا ۱۰ محموله برنج به مقصد کشور در حال بارگیری هستند که صاحبان کالا به دلیل محمدودیت موجود و برای جلوگیری از رسوب کالاهای خود در گمرکات کشور اقدام به واردات نمی‌کنند که در نتیجه این موضوع ممکن است شاهد کمبود بیشتر در بازار باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا