علت ارزان شدن قیمت مرغ

قیمت مرغ در بازار تهران در ابتدا هر کیلو 5 هزار تومان و بعد از مدتی هر کیلو 7 هزار تومان کاهش داشت. کارشناسان بازار چهار علت اصلی را به عنوان دلایل کاهش قیمت مرغ در این روزها برمی‌شمرند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛قیمت مرغ در روزهای گذشته حدود 7 هزار تومان در  کیلو کاهش یافته و تابلو قیمت در فروشگاه‌های محصولات پروتئینی هر کیلو مرغ را 33 هزار تومان را نشان می‌دهد. تا پیش از این هر کیلو مرغ به سقف 40 هزار تومان هم رسیده بود.

سرانه مصرف مرغ  در ایران در امسال به 30 کیلوگرم رسیده و بخش زیادی از سبد گوشت خانوارها را مرغ تشکیل می‌دهد. ادامه کاهش قیمت خبر خوشایندی برای خانوارها است.

محمدعلی کمالی مشاور رئیس اتحادیه سراسری مرغداران چهار دلیل اصلی را برای توضیح این کاهش برمی‌شمرد.

وی معتقد است علت نخست کاهش مرغ خنک شدن هواست که به استحصال بیشتر مرغ در مرغداری‌ها کمک می‌کند، زیرا در هوای گرم اشتهای مرغ ها کم تر شده و تلفات بیماری نیز بیشتر می‌شود.

وی دلیل دوم را افزایش جوجه‌ریزی عنوان کرد که در ماه‌های تیر و مرداد یک میلیون جوجه‌ریزی بیشتر شده و تعداد به 114 میلیون در ماه رسیده است.

مشاور رئیس اتحادیه سراسری مرغداران دلیل سوم را ورود جوجه وارداتی به مرغداری ها عنوان کرد که میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها را افزایش داده است.

کمالی دلیل چهارم را که از نظر وی مهمترین است، را این گونه عنوان می‌کند؛ ممنوعیت ورود مرغ زنده از استان‌های شمالی به کشتارگاه های تهران برداشته شده است، این موضوع از نظر روانی تاثیر گذاشته، اما اینکه آیا عملا چنین چیزی اتفاق افتاده است باید بیشتر بررسی کرد.

کمالی در خصوص اینکه آیا روند کاهش قیمت را در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت و آیا بازار روی ثبات به خود می‌گیرد؟ معتقد است: اگر جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها به اندازه کافی باشد و نهاده از سوی دولت تامین شود تامین مرغ کشور در ماه‌های آینده به راحتی میسر خواهد شد.

به گفته این مسئول قرار است که در ماه‌های مهر و آبان 120 میلیون قطعه در ماه جوجه‌ریزی شود و اگر خوراک همه آن‌ها تامین شود که تولید کنندگان به مشکل نخورند، تامین گوشت مرغ در ماه‌های آینده بدون مشکل خواهد بود.

لازم به ذکر است در اواخر تیرماه امسالاصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره گران شدن قیمت مرغ تا کیلویی ۳۹ هزار تومان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد نظارت روی قیمت‌ها نسبت به قبل کاهش یافته است. باید نظارت دقیق روی تولید و توزیع مرغ انجام شود تا شاهد این قیمت‌های عجیب و غریب نباشیم. البته یکی از دلایل گران شدن مرغ کاهش جوجه ریزی است که در این باره نیز باید مشکلات مرغداران حل شود تا شاهد چنین معضلی نباشیم.

وی افزود: معمولاً در تابستان مصرف گوشت سفید افزایش می‌یابد و وقتی تقاضا در بازار بالاتر رود عرضه کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت مرغ هم افزایش پیدا می‌کند. علت اصلی این مشکل نبود مدیریت صحیح و نظارت کافی بر روی قیمت‌ها در هنگام توزیع است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ایران گفت: تولید جوجه شرایط خاصی دارد که این شرایط باید برای مرغداران فراهم باشد و تا زمانی که موانع بر سر راه مرغداران رفع نشود و نهاده‌ها به موقع و با قیمت مناسب تحویل آنان نشود این مشکلات ادامه دارد.

سلیمی تصریح کرد: دولت همیشه باید سعی کند ذخایر استراتژیک خود را تأمین کند تا مشکلی در تنظیم بازار به وجود نیاید.

با توجه به صحبت‌های حدود یک ماه قبل اصغر سلیمی یکی از دلالیل افزایش قیمت مرغ کاهش نظارت‌ها و افت جوجه‌ریزی و همچنین عدم تامین خوراک طیور بوده است. هنوز آمار دقیقی از افزایش نظارت بر شبکه تولید و توزیع مرغ در سطح کشور ایران در دولت سیزدهم و نحوه تامین خوراک دام و طیور به دست نیامده است اما بر اساس اعلام محمد علی کمالی افزایش جوجه‌ریزی و برداشته شدن ممنوعیت ارسال مرغ از شمال ایران به پایتخت و کاهش فشار بار روانی بر بازار توزیع از علل مهم کاهش قیمت گوشت مرغ در چند روز گذشته بوده است. به احتساب همین موضوع اگر این موارد با افزایش نظارت دقیق در دولت سیزدهم ایران و همچنین تامین خوراک طیور در موعد مقرر و انجام جوجه‌ریزی تا سقف برنامه‌ریزی انجام شده، باشیم به احتمال قوی روند کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار تهران همچنان ادامه خواهد داشت که قطعا خبر خوبی برای خانوارهای ایرانی الخصوص ساکنان تهران محسوب می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا