مسیر قیمت دلار پیش از نشست نیویورک

بازار دلار سومین روز کم‌نوسان خود را می‌گذارند و امروز هم در محدوده ۲۷۳۵۰ تومان بدون تغییر ماند که البته ۱۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ ابتدای روز محسوب می‌شود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛امروز دلار واکنش خاصی به برگزاری مجمع عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشت. با این حال، یک خبر مثبت امروز دفاع گروسی از برنامه هسته‌ای ایران بود؛ او اذعان کرد «تلاش خواهیم کرد تا به جهان تضمین دهیم که هیچ نگرانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد». البته تاکید اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به آنکه موعد رفع تحریم رسیده و ایران به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور است نیز مورد توجه قرار گرفت.

اما موضوع اصلی که معامله‌گران بازار ارز زیر ذره‌بین دارند سخنرانی فردای رئیس‌جمهور در نشست سالانه سازمان ملل است. در کنار این، نشست وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ که ممکن است وزیر خارجه کشورمان نیز در آن حضور یابد و به نوعی می‌تواند ادامه مذاکرات وین محسوب شود احتمالا مهم‌ترین اتفاق هفته باشد و فعالان بازار دلار نیز آن را به دقت دنبال خواهند کرد.

در صورتی که طی روزهای آینده بازار ارز واکنشی نزولی به اخبار مرتبط با این نشست‌ها داشته باشد، احتمالا ابتدا در مرز ۲۷ هزار تومان با افزایش خریدها مواجه شود و همچنین در نیمه کانال ۲۶ هزار تومان نیز با حمایت همراه باشد.

پیام رشد اقتصادی بهار برای قیمت دلار

در سوی دیگر، اقتصاد ایران در فصل اول سال ۱۴۰۰ طبق آمار بانک مرکزی ۶.۲ درصد و طبق داده‌های مرکز آمار ۷.۶ درصد رشد داشته است که بیشترین رشد فصل بهار طی ۴ سال گذشته محسوب می‌شود. به طور کلی زمانی که اقتصاد یک کشور بیشتر از انتظارات رونق یابد، انتظار تقویت ارز آن کشور می‌رود. این موضوع را از طریق تئوری مقداری پول نیز می‌توان بررسی کرد که طبق آن میزان رشد نرخ برابر دو ارز را اختلافی از تورم دو کشور در نظر گرفته می‌شود. اگر میزان تورم را اختلافی از مقدار رشد نقدینگی و رشد اقتصادی بدانیم، بهتر از انتظار ظاهر شدن رشد تولید ناخالص داخلی کشور می‌تواند نوید نرخ دلار پایین‌تر را دهد. اگرچه رشد شتابان پایه پولی و نقدینگی کشور نیز از دغدغه‌های کنونی فعالان بازار ارز است و حجم نقدینگی در پایان مرداد به مرز ۴ هزار هزار میلیارد دلار نزدیک شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا