ماجرای بازار سیاه بلیت‌های یک‌طرفه برای اربعین

چیزی تا اربعین نمانده و ماجراهای تهیه بلیت هواپیما به مقصد نجف با ابهاماتی همراه شده است. در حالی‌که سفرهای هوایی اربعین آغاز شده، بلیت دو طرفه به نجف در بازار نایاب است و باوجود نرخ مصوب 5 میلیون تومانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری،‌ بلیت یکطرفه تا 25 میلیون هم به‌فروش می‌رود. این افزایش قیمت که پیرو افزایش تقاضا رخ داده، با واکنش‌های منفی متقاضیان روبرو شد، اما این تنها اتفاق نبود. امروز در آخرین اتفاق، ایرلاین‌ها با هماهنگی یکدیگر، بلیت دو طرفه را لغو کرده‌اند؛ رخدادی که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. سیاوش امیرمکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه عرضه نکردن بلیت دو طرفه اربعین تخلف است، به آن واکنش نشان داد و گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری شکایت از مراکز فروش بلیت را پیگیری می‌کند. شرایط جدید، مسافران نجف را با سردرگمی روبرو کرده و آنها نمی‌دانند که چگونه باید در راستای خرید بلیت اقدام کنند.»

ایرلاین‌ها خواهان آزادسازی قیمت‌ها هستند یا سودجویی؟

نکته آن است که ایرلاین‌ها معتقدند باید خرید و فروش بلیت‌ها آزاد باشد و پیرو خواسته آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، تلاش می‌کنند تا محدودیت‌ ۶۰درصدی سفرهای هوایی را در این شرایط جبران کنند. اما نکته درخور توجه آن است که پیشتر روشن شد برخی ایرلاین‌ها برای فروش بلیت هواپیما، کف قیمت در نظر گرفته‌اند که مغایر با خواسته آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست که آنها به دنبال آن هستند. موضوعی که واکنش سازمان هواپیمایی وقت را به دنبال داشت و تورج دهقان زنگنه، رئیس برکنارشده سازمان هواپیمایی این عمل را غیرقانونی اعلام کرد. با این حال برخی گزارش‌ها نشان از تداوم هماهنگی بین ایرلاین‌ها برای تعیین کف قیمتی است. این عملکرد ایرلاین‌ها این سوال را ایجاد می‌کند آیا آنها تمایل دارند بازار فروش بلیت هواپیما پیرو اقتصاد آزاد عمل کند یا آنکه صرفا به دنبال افزایش نرخ و جلوگیری از شکست قیمت‌ها هستند؟

به گزارش بورسان و بنا بر اعلام مسئولان، به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و با تصمیم کشور عراق، قرار بر این است که امسال فقط 60 هزار زائر ایرانی آن هم فقط از مسیر هوایی در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند.

ایجاد بازار سیاه فروش بلیت عراق

قرار بود فروش بلیت از تاریخ 25 شهریور ماه برای بازه زمانی 28 شهریور تا دهم مهر ماه آغاز شود،‌ اما هیچ یک از ایرلاین‌های داخلی حاضر به فروش بلیت‌های اربعین نشدند و همین تأخیر خود باعث ایجاد بازار سیاه فروش بلیت عراق شد.

به گزارش ایلنا، پس از آنکه سازمان‌های نظارتی ورود کردند فروش بلیت آغاز شد، اما قیمت‌های نجومی به‌طوری‌که قیمت بلیت عراق برای ایام اربعین حتی به 75 میلیون تومان هم رسید در حالی که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری سقف قیمتی برای بلیت رفت و برگشت 6 میلیون تومان است آن هم فقط مسیر مشهد- نجف و مابقی مسیرها باید با نرخ 5 میلیون تومان به فروش برسد.

در حالی که تا روز اربعین چیزی نمانده‌ است و زائران باید در همین روزها بلیت خود را تهیه کنند، هنوز هیچ ایرلاینی با قیمت مصوب بلیت عرضه نمی‌کند.

از سوی دیگر ایرلاین عراقی هم در این پروازها مشارکتی ندارد و تمام پروازهای این شرکت به دلیل بلیت فروشی به افرادی که هنوز موفق به تهیه ویزا نشدند، لغو شد. هر چند که شرکت هواپیمایی خارجی هم مشمول قیمت‌گذاری مصوب نمی‌شد.

درخواست برخورد با ایرلاین‌های متخلف ازسوی مجلس

در این رابطه محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هیچ ایرلاینی حق فروش بلیت اربعین خارج از نرخ مصوب را ندارد، گفت:‌ طبق توافق انجام شده بلیت رفت و برگشت به عتبات عالیات در ایام اربعین از تهران و سایر شهرها به‌ جز مشهد 5 میلیون تومان است و تمام ایرلاین‌ها باید بر اساس این نرخ نسبت به فروش بلیت اقدام کنند. هر ایرلاینی که بیشتر از این مبلغ از مردم و زائران وصل کند، مرتکب تخلف شده‌است و سازمان هواپیمایی و سایر نهادهای نظارتی و مربوطه باید با آن ایرلاین برخورد کند.

در حالی‌که تمام نهادهای متولی در رسانه‌ها از برخورد جدی با ایرلاین‌ها گران‌فروش حرف می‌زنند، هم‌اکنون در سایت‌های مختلف قیمت بلیت اربعین ان هم یکطرفه از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و جالب آنجا است که تمام نهادهای نظارتی به شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های فروش بلیت هواپیما دسترسی دارند و این بلیت‌ها با ارقام نجومی توسط شرکت‌های غیرمجاز یا زیرپله‌ای فروخته نمی‌شود که بهانه عدم شناسایی دلالان را عنوان کنند یا نام و نشانی از آن‌ها در اختیار نهاد ناظر نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا