انحصار “واردات موز در ازای صادرات سیب” رانت ایجاد کرده است

حدود یک هفته ای می شود که قیمت موز از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه بار فروشان علت آن را انحصار واردات موز در ازای صادرات سیب و باز شدن پای دلالان به این بخش می داند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛مصطفی دارایی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا موز گران شده است، گفت: ۸ ماه است که قیمت موز را در میدان مرکزی میوه و تره بار ۲۰ تا ۲۳ هزارتومان نگه داشته ایم اما متاسفانه افزایش قیمت موز از جایی شروع شد که وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به وزارت صمت اعلام کرد واردات موز فقط منوط به صادرات سیب باشد.

وی با بیان اینکه با این نامه پای دلالان به صادرات سیب و واردات موز باز شده است، گفت: دلالان بر روی حواله ای که به  واردکنندگان واگذار می کنند ۵۰۰۰تومان می کشند. این یعنی آنها فقط حواله های سیب هایشان را کانتینری ۱۰۰ میلیون تومان به واردکنندگان می فروشند.

رییس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: ۶۶ قلم میوه جات و سبزیجات داریم ولی وزارت جهاد گفته فقط در قبال صادرات سیب، موز وارد شود. این انحصار برای برخی افراد رانت ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: بارها و بارها در این خصوص هشدار داده ایم ولی متاسفانه کسی توجه نکرد و در حال حاضر نیز موز در میدان مرکزی میوه و تره بار به کیلویی ۳۰ هزارتومان رسیده است و قیمت آن برای مصرف کننده بیش از ۳۰ هزارتومان خواهد بود.

دارایی نژاد در پایان گفت: چه ایرادی دارد در ازای صادرات کلیه محصولات کشاورزی موز وارد شود؟ اتفاقا این اقدام باعث رونق کار سایر کشاورزان هم می شود. مگر بین کسی که سیب زمینی و پیاز و پرتقال می کارد با کسی که سیب کاشته است، فرقی وجود دارد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا