عوارض برای واردات برنج تعیین شود/ پرداخت سوبسید به کشاورز

آمل- یزدان پناه، مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت برنج ایران خواستار تعیین عوارض برای واردات برنج شد و گفت: عواید ناشی از آن برای تولید هزینه و صرف شود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛اسماعیل یزدان پناه با بیان اینکه قیمت برنج در حال همسان سازی با ارزش ریال و پولی ملی است، گفت: وقتی یک خودرو هفت میلیون تومان به ۱۴۰ میلیون تومان می رسد این به معنای افزایش قیمت نیست بلکه با افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پولی ملی، خود را با قیمت ارزش ریال همسان سازی کرده است.

وی افزود: کشاورزی که در گذشته برنج را با قیمت ۱۰ هزار تومان می فروخت، سود بیشتری نسبت به برنج ۴۰ هزار تومانی امروز کسب می کرد، از این رو نمی توان بگوییم افزایش قیمت بلکه این مسئله همسان سازی قیمت برنج با ارزش ذاتی ریال و پول ملی است.

وی گفت: برای تامین برنج اقشار متوسط جامعه، کشاورز نباید جور آن را بدهد بلکه دولت باید سوبسید دهد، به عنوان نمونه در ژاپن برنج برای کشاورز سه دلار هزینه دارد و دولت آن را به قیمت پنج دلار خریداری و به قیمت یک دلار عرضه می کند.

یزدان پناه یادآور شد: قیمت برنج خارجی به طور متوسط ۵۰ سنت بوده اما با قیمت بسیار بالا در کشور عرضه و فروخته می شود و متاسفانه نظارتی روی قیمت محصولات وارداتی نمی شود.

مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران با تاکید بر اینکه دولت باید از اقشار آسیب پذیر حمایت کند تا برنج در سبد غذایی آن ها وجود داشته باشد، گفت: برای تامین بودجه باید روی برنج های وارداتی عوارض اعمال شود و عواید ناشی از آن برای مکانیزاسیون و تولید برنج هزینه شود.

مازندران ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا