دستورالعمل جدید نرخ خوراک چه اثری بر پالایشگاه ستاره دارد؟

بعد از مدت‌ها نحوه نرخ‌گذاری خوراک پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰اعلام شد. در روش جدید از نرخ‌های نشریه پلتس استفاده شده است در حالی که سال قبل نرخ‌گذاری بر مبنای قیمت صادراتی بود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛شایعه‌ای هم منتشر شد که پالایشگاه نفت خلیج‌فارس از تخفیف ۲ دلاری در خرید خوراک بهره‌مند شده است. با وحید اسکندری مدیرمالی شرکت نفت ستاره درباره فرمول جدید نرخ‌گذاری گفت‌وگو کردیم.

در نرخ‌گذاری جدید برای ستاره خلیج‌فارس تخفیف ۲ دلاری در دریافت خوراک در نظر گرفته شده است؟

این تخفیف فقط مربوط به ستاره خلیج‌فارس نیست و به کل پالایشگاه هایی که میعانات گازی می‌گیرند تعلق خواهد گرفت. البته برای نفتی‌ها ممکن است بیشتر هم بشود. ممکن است برای گریدهای مختلف از قیمت قَطَر منهای ۵ یا ۴ استفاده شود، ولی امکانات ویژه‌ای برای ستاره خلیج‌فارس نیست. پتروشیمی برزویه، پالایشگاه لاوان و بعضی از پالایشگاه هایی که از میعانات گازی استفاده می‌کنند مشمول این نرخ‌گذاری هستند. هرچند ما بیشترین استفاده را از میعانات داریم و دیگران مصرف کمتری دارند.

از ابتدای ۱۴۰۰ تا به امروز هیچ نرخی اعلام نشد بود و ما با پیش فرض نرخ صادراتی پارسال کار می‌کردیم. امروز اعلامیه نرخ جدید به‌دست ما رسیده است و ما در حال محاسبه سود و زیان هستیم. از آنجایی که هنوز اعداد واقعی استخراج نشده امکان اظهار نظر دقیق نیست. اما تا پایان هفته سود و زیان سه ماهه را افشا می‌کنیم و هفته دیگر هم تاثیر این تغییرات را در عملکرد ۶ ماهه شرکت آماده می‌شود. امیدواریم یا مثل سال قبل و یا بهتر از آن عملکرد داشته باشیم.

فرمول جدید به نفع پالایشگاه‌ها است یا قبلی؟

حتما روش سال قبل برای ما بهتر بود، هرچند فعلا نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد. با توجه به زمزمه‌های رفع تحریم‌ها نرخ‌های صادراتی به نرخ‌های پلتس نزدیک خواهد شد و در نهایت شاید حاشیه سود ما خیلی با سال قبل تفاوت زیادی نداشته باشد.

نرخ فروش محصولات پالایشگاه‌ها هم تغییر می‌کند؟

نرخ فروش ما هم بر مبنای پلتس است و نمی‌شود نرخ فروش صادراتی باشد و نرخ خوراک پلتس باشد. فرمول فروش ما پارسال صادراتی بود و بر مبنای نفت برنت محاسبه می‌شد. امسال از چند ضریب مثل عمان و قطر و برنت استفاده شده است. فرمول آن در این روزها منتشر شده است و در چند صفحه توسط وزیر محترم ابلاغ شده است.

بعد از این دستورالعمل بعید می‌دانم ابهام تاثیر‌گذار دیگری وجود داشته باشد. گزارشات سه ماهه رو که همه باید افشا کنند و هیچکس تا به حال افشا نکرده بود. ما هم سعی داریم تا پایان هفته از طریق سهامدار عمده خود افشا داشته باشیم.

فرمول جدید تا چه زمانی اعتبار دارد و کی دوباره تغییر می‌کند؟

فرمول جدید حداقل تا پایان سال اعتبار دارد. در سه چهار سال گذشته رویه به این صورت بوده است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد فرمول نرخ تغییر نخواهد کرد. در بهمن و اسفند ۹۸ ما به خاطر کرونا دچار بحران شدیم و مجبور شدیم ذخیره زیان کاهش ارزش بگیریم. فراورده‌های ما از ۶۰ تا ۷۰ دلار به ۲۰ دلار رسید در واقع قیمت‌های جهانی یک دفعه افت کرد. در این حالت فرمول پلتس باعث شده بود فرضا ما میعانات را ۲۰ دلار بخریم اما بنزین را ۱۳ دلار بفروشیم. این روند تا دو ماه اول سال ۹۹ هم ادامه داشت و کل شرکت‌های پالایشی تا مرز ورشکستگی رفتند. پارسال فرمول به نرخ صادراتی و واقعی تغییر کرد یعنی همان نرخی که دولت می‌توانست با آن میعانات را صادر کند را با ما حساب کردند. فراورده‌ها را هم با نرخی که امکان فروش صادراتی داشت نرخ‌گذاری کردند. این فرمول هم برای دولت سودآور بود و هم برای تولیدکنندگان و سهامدارانشان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا