آینده بورس چه خواهد شد؟

امروز ۱۷ دی ۹۹ بورس با رنگ قرمز کار خود را آغاز کرده است و شاخص کل تا لحظه نگارش این متن بیش از ۳۵ هزار واحد اُفت داشته است. بورس تا پایان سال چه خواهد شد؟ مهمترین عامل محرک بورس چیست؟ آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا بورس ایران را به کدام سمت خواهد برد؟

به گزارش نبض بورس، بورس امروز ۱۷ دی ۹۹ بسیار اوضاع اسفناکی تا لحظه نگارش این متن داشته است و شاخص کل با اُفت بیش از ۳۵ هزار واحدی تا لحظه نگارش این متن مواجه شده است و بیشتر نماد‌ها در صف فروش قرار دارند. شاخص کل در آستانه از دست دادن کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی است و مقاومت مهم یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی را هم از دست داده است.

شستا به زیر قیمت ۲ هزار تومان، شپنا به نزدیک از دست دادن قیمت هزار تومان، خودرو به زیر ۳۰۰ تومان، وتجارت در حال از دست دادن قیمت ۳۰۰ تومان و از همه مهمتر پالایشی یکم به زیر قیمت ۷ هزار تومان سقوط کرده اند.

اوضاع چندان در بازار سرمایه بر وفق مراد سهامداران نیست و همه نگران آینده بورس هستند. به راستی بورس تا پایان سال چه خواهد شد؟ مهمترین عامل محرک بورس چیست؟ آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا بورس ایران را به کدام سمت خواهد برد؟

نوید اختری زاده کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه گفت: واقعیت این است که باید پذیرفت که بازار سرمایه ما از یک مجموعه عوامل بیرون بازار تبعیت می‌کند که از جمله این عوامل می‌توان به نرخ دلار، تنش‌های سیاسی و … اشاره کرد. وی افزود: باید بپذیریم که یکی از دغدغه‌های جدی بازار سرمایه ما، نرخ دلار است. شما اگر دوره‌های رشد بورس مانند سال ۹۱ و ۹۲ و یا سال ۹۶ و ۹۷ را نگاه کنید با رشد نرخ دلار گره خورده است. حالا اینکه اُفق بازار سرمایه را چگونه باید تصور کرد واقعا بستگی به نرخ دلار دارد.

شرکت‌های ریال محور مانند گروه بانکی، غذایی و خودرویی می‌توانند به شرط آنکه اتفاق ناخوشایندی در عالم سیاسی و اقتصادی نیفتد، رشد کنند.

اختری زاده با اشاره به استقرار بایدن در کاخ سفید گفت: اگر گشایش اقتصادی داشته باشیم در نتیجه دلار شاید سیر نزولی داشته باشد و کمی کاهش قیمت داشته باشد. آن گاه شرکت‌های ریال محور مانند گروه بانکی، غذایی و خودرویی می‌توانند به شرط آنکه اتفاق ناخوشایندی در عالم سیاسی و اقتصادی نیفتد، رشد کنند.

وی با اشاره به رشد بازار سرمایه در بلندمدت گفت: اگر نگاه کنید به ده، بیست سال اخیر واقعا بیشترین رشد متعلق به بازار سرمایه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا