تأثیر کاهش قیمت سیمان بر قیمت مسکن

اگر فکر می‌کنید ارزانی سیمان رابطه مستقیمی با ارزانی خانه دارد، در اشتباه هستید. متأسفانه تأثیر کاهش قیمت سیمان بر قیمت مسکن بسیار ناچیز است.

به گزارش «نبض تجارت»؛هر زمان که بحث روی گرانی خانه و آپارتمان است، پای سیمان و مصالح ساخت‌وساز به بحث کشیده می‌شود. بسیاری افراد بر این باورند که هر چه قیمت سیمان بالاتر رود، قیمت خانه نیز بیشتر می‌شود. اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟

قیمت سیمان در حوالی مرداد بالا گرفت و اکثر ساخت‌وسازها به این بهانه دست از کار کشیدند. ولی از اواسط شهریور سیمان ارزان‌تر شد و روند نزولی پیدا کرد.

علیرغم تأکید برخی نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم کاهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان جهت کاهش قیمت مسکن، بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که سیمان سهم چندانی در ارزش مسکن ندارد.

در حال حاضر هر بسته سیمان ۵۰ کیلویی تقریبا برابر با ۳۵ هزار تومان است. اگر قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را حداقل برابر با ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، و هر متر ساختمان نیز به ۱۵۰ کیلو سیمان (یعنی سه بسته) احتیاج داشته باشد، آنگاه قیمت سیمان لازم برای هر متر ساختمان برابر با ۱۰۵۰۰۰ تومان خواهد شد.

به بیان بهتر، سهم سیمان در هر متر مربع واحد مسکونی تنها حدود ۰.۵ درصد است! بنابراین به نظر نمی‌رسد که کاهش قیمت سیمان نقش چندانی در پایین آمدن هزینه‌های تمام‌شده برای ساخت مسکن داشته باشد.

معلوم نیست برخی نمایندگان مجلس بر اساس کدام مستندات آماری به کاهش قیمت سیمان برای تحقق خانه‌های ارزان تکیه می‌کنند. این فرضیه‌ها پایه علمی نداشته و تنها بهانه‌ای از سوی افراد غیرحرفه‌ای و نابلد است. تأثیر کاهش قیمت سیمان بر قیمت مسکن بسیار ناچیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا