رشد ۱۸۰ درصدی درآمد شرکت‌های بورس

جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال ۲۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش «نبض تجارت»؛به نقل از روزنامه همشهری، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸۰ درصد افزایش یافته و به ۴۱۵هزار میلیارد تومان رسیده است. با وجود این افزایش، شاخص بورس از ۵۰ روز پیش در کانال نزولی است.

درحالی‌که در یک سال گذشته شاخص کل بورس تهران با نوسان‌های عمدتا نزولی مواجه بوده، آمارها نشان می‌دهد در این مدت درآمد شرکت‌های بورس به شکل محسوسی افزایش یافته است. اگرچه این رشد عمدتا ناشی از افزایش قیمت فروش، تحت‌تأثیر تورم بوده است اما افزایش درآمد شرکت‌های بورس می‌تواند با کاهش نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس و رشد شاخص‌ها منجر شود، با این حال به‌نظر می‌رسد سهامداران این روزها افزایش درآمد شرکت‌ها را کمتر ملاک عمل خود قرار می‌دهند، زیرا در طول ماه‌های گذشته ارزش سهام بسیاری از شرکت‌هایی که با افزایش درآمد روبه‌رو شده بودند، با سیر نزولی مواجه شده‌اند.
میزان رشد

آمارها نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس از شهریور پارسال تاکنون با ۱۸۱ درصد رشد از ۱۴۷ هزار میلیارد تومان به ۴۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی جمع کل درآمد شرکت‌های بورس دست‌کم ۲۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بخش عمده این رشد ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات تحت‌تأثیر تورم دو رقمی بوده است. به این معنا که قیمت کالاها و خدمات تولیدی از سوی شرکت‌ها متناسب با نرخ تورم رشد کرده است. با این حال هزینه‌های تولید نیز متناسب با نرخ‌های فروش افزایش یافته و احتمالا تحت‌تأثیر این موضوع همچنان حاشیه سود شرکت‌ها تغییر چندانی نکرده است. حتی این احتمال وجود دارد که حاشیه سود برخی صنایع تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری‌های دستوری با نزول مواجه شده باشد. با وجود این افزایش درآمد شرکت‌های بورس به تنهایی می‌تواند نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس را کاهش دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش دهد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد این روزها چندان مورد توجه سهامداران نیست.

پتروشیمی‌ها در صدر

آمارها نشان می‌دهد در میان صنایع مهم بورس که بخش مهمی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند شرکت‌های پتروشیمی با بیشترین میزان افزایش درآمد مواجه شده‌اند به‌طوری که درآمد آنها با ۵۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در شهریور سال گذشته به مرز ۹۰ هزار میلیارد تومان در شهریور امسال رسیده است؛ یعنی درآمد گروه صنایع شیمیایی به‌طور میانگین ۱۹۲ درصد افزایش یافته است؛ بخش زیادی از محصولات این شرکت‌ها صادر می‌شود و افزایش قیمت ارز نیز نقش زیادی در افزایش درآمد این شرکت‌ها دارد ضمن این که در طول چندماه گذشته با کاهش شیوع کرونا در جهان و افزایش تقاضا، قیمت محصولات پتروشیمی نیز در بازارهای جهانی افزایش یافته است و حتی برآورد می‌شود این روند به‌ویژه برای محصولاتی مانند پلی‌اتیلن در آینده ادامه داشته باشد این موضوع می‌تواند منجر به افزایش بیشتر درآمد شرکت‌های این گروه شود.

رشد ۱۶۰ درصدی درآمد فولادسازان

دومین صنعتی که با بیشترین رشد درآمد در یک سال گذشته مواجه شده گروه فلزات اساسی است که عمدتا شامل تولیدکننده‌های بزرگ فولاد هستند. طبق اطلاعات موجود جمع کل درآمد این صنعت از شهریور پارسال تا امسال با ۱۶۱ درصد رشد، از ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۹۲ هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی تولیدکننده‌های محصولات فلزی در این مدت درآمدشان ۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

شرکت‌های این گروه نیز مانند شرکت‌های پتروشیمی ازجمله شرکت‌های صادرات‌محور محسوب می‌شوند و نوسان‌های قیمت ارز بر درآمد این شرکت‌ها تأثیر دارد. با این حال بخش زیادی از تولیدات این شرکت‌ها که در داخل عرضه می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری دولتی است و این موضوع روند درآمدزایی این شرکت‌ها را محدود کرده است، ضمن این که قطع برق از بهار امسال میزان تولید در این شرکت‌ها را با کاهش مواجه کرده است. این شرکت‌ها هم‌اکنون سهم مهمی در معاملات بورس دارند.
بهبود عملکرد بانکداری

صنعت بانکداری تا همین چند سال پیش با زیان‌های سنگین مالی مواجه بود و اگرچه مشکلات صنعت بانکداری هنوز به پایان نرسیده اما آمارها حاکی از آن است که عملکرد مالی بانک‌ها در حال بهبود است. گزارش‌های ماهانه بانک‌ها نشان می‌دهد نسبت درآمد تسهیلات به هزینه سپرده در بسیاری از بانک‌های مهم بهبود پیدا کرده و این موضوع چشم‌انداز سودآوری این گروه را افزایش داده است. آمارها نشان می‌دهد درآمد صنعت بانکداری در نیمه نخست امسال در مقایسه با پارسال ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۷۲۱ درصد افزایش یافته است. شهریورماه سال گذشته جمع کل درآمد بانک‌های حاضر در بورس ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود اما اکنون این رقم به مرز ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.
بهبود درآمد پالایشگاه‌ها و معادن

بعد از تولیدکننده‌های پتروشیمی، فولاد و بانک‌ها نقش زیادی در رشد مجموع درآمد شرکت‌های بورس داشته‌اند. پالایشگاه‌ها و شرکت‌های معدنی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند و طبق اطلاعات موجود درآمد پالایشگاه‌ها از شهریور پارسال تاکنون ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. هم‌اکنون جمع کل درآمد پالایشگاه‌های حاضر در بورس به ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. برآورد می‌شود با تخفیف‌های تازه‌ای که برای خوراک این شرکت‌ها در نظر گرفته شده روند درآمد این شرکت‌ها حتی در نیمه دوم سال با رشد بیشتری مواجه شود.

پس از پالایشگاه‌ها، تولیدکننده‌های محصولات معدنی فلزی در رتبه پنجم از نظر افزایش درآمد قرار دارند به‌طوری که جمع کل درآمد این شرکت‌ها از شهریور پارسال تاکنون ۳۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و به مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی درآمد شرکت‌های این گروه که عمدتا ماده اولیه تولید فولادسازان را تهیه می‌کنند ۱۸۳ درصد رشد کرده است.
رشد ۴۴۷ درصدی درآمد خودروسازان

آمارها همچنین نشان می‌دهد درآمد صنعت خودروسازی‌ هم در یک سال گذشته ۴۴۷ درصد افزایش یافته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد بخش عمده این رشد ناشی از افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها با وجود قیمت‌گذاری شورای رقابت بوده است. قیمت کارخانه‌ای خودرو در یک سال گذشته برخلاف قیمت‌گذاری شورای رقابت به‌طور میانگین ۷۰ درصد افزایش یافته و نرخ برخی محصولات حتی تا ۱۵۰ درصد گران شده و این موضوع به رشد درآمد این شرکت‌ها منجر شده است. با وجود این افزایش درآمد، زیان انباشته این شرکت‌ها همچنان در حال افزایش است و طبق آخرین اطلاعات جمع کل زیان انباشته این صنعت به ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. به باور برخی از کارشناسان، صرف‌نظر از قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودروسازی‌ برای حل مشکلات مالی‌اش نیاز به تجدید ساختار اساسی دارد. آمارهای موجود نیز این موضوع را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد با وجود رشد پر شتاب درآمدها این افزایش ارزش فروش، نقشی در کاهش مشکلات این صنعت نداشته است.
بهبود درآمدهای صنعت بیمه

آمارهای موجود نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های فعال در بخش بیمه در بورس در نیمه نخست امسال در مقایسه با پارسال ۵۷۴ درصد افزایش یافته و از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مرز ۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که بخش عمده این افزایش درآمدها ناشی از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورس و یا درآمدهای غیرعملیاتی بوده است. درآمد این شرکت‌ها هم‌اکنون به ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. از دیگر صنایع مهم بورس که در یک سال گذشته با رشد درآمد مواجه شده، می‌توان به صنعت سیمان اشاره کرد که درآمدهای این صنعت به‌طور میانگین ۱۱۹ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا