چرا تخم مرغ همچنان گران است؟/ سرانه مصرف کاهش یافت

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه برخی اقدام به عرضه تخم مرغ با وانت و خاور در خیابان ها کرده اند، گفت: این تخم مرغ ها باید در اختیار مراکز فروش قرار بگیرد.

به گزارش «نبض تجارت»؛ناصر نبی پور درباره اینکه چرا قیمت تخم مرغ همچنان در مغازه‌ها روند صعودی دارد و در برخی نقاط قیمت هر شانه از این محصول به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است؟، گفت: اتحادیه سراسری مرغداران میهن به هر اندازه که میادین میوه و تره بار شهرداری اعلام نیاز کنند، تخم مرغ در اختیار آنان قرار می‌دهد تا به قیمت شانه‌ای ۴۳ هزار تومان به مصرف کننده نهایی عرضه کنند و در حال حاضر بیشتر مردم نیاز خود را از میادین تأمین می‌کنند.

وی درباره اینکه چند نرخی شدن قیمت و عرضه تخم مرغ دولتی در میادین منجر به شلوغی این مراکز و تشکیل صف در برخی نقاط می‌شود، افزود: متأسفانه در کشور ما هنوز شیوه‌های مدرن جایگزین شیوه‌های سنتی توزیع نشده و همین مساله ایجاد مشکل می‌کند به عنوان مثال شنیدیم که در برخی مناطق تهران اقدام به فروش تخم مرغ در خیابان‌ها با وانت و خاور می‌کنند که شیوه مناسبی نیست و بهتر است که این تخم مرغ‌ها در اختیار مغازه داران و مراکز فروش قرار بگیرد تا آنان به نرخ مصوب عرضه کنند.

نبی پور با تاکید بر اینکه دولت فروشنده تخم مرغ نیست، گفت: وقتی که ذخایر دولتی زیاد است باید آن را در اختیار مراکز عرضه قرار دهد و شیوه توزیع اصلاح شود تا عطش بازار بخوابد.

مصرف سرانه تخم مرغ ۲۵ درصد افزایش یافته است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات حدود ۲ هزار تن تخم مرغ به کشور افزود: روزانه در کشور ۲۹۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود و در ماه حدود ۸۷ هزار تن تولید داریم بنابراین هیچ کمبودی در تأمین نیست اما مساله این است که افزایش شدید قیمت محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، ماهی و لبنیات از جمله پنیر موجب شده که مردم به بازار تخم مرغ هجوم بیاورند و به همین دلیل سرانه مصرف تخم مرغ در سالجاری نسبت به سال قبل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

نبی پور گفت: سرانه مصرف این کالا از حدود ۱۱ کیلوگرم به بالای ۱۴ کیلوگرم رسیده و همین مساله منجر به نابسامانی بازار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا