افت ۲۷ درصدی قیمت واقعی مسکن در تهران

مقایسه رشد سالیانه قیمت مسکن شهر تهران با تورم عمومی حاکی از آن است که با وجود رشد ۱۸ درصدی قیمت‌های اسمی مسکن، قیمت واقعی آن ۲۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش «نبض تجارت»؛بازار مسکن شهر تهران در مهرماه با تغییر محسوسی مواجه نشد؛ هرچند قیمت‌ها به طور متوسط ۷۲ هزار تومان درهر متر مربع نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد و از متری ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان به ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان رسید که کاهش ۰.۲ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد معاملات نیز در مقایسه با آخرین ماه تابستان ۳۰ درصد افت کرد.

شاید از تغییرات نه چندان با اهمیت، قرار گرفتن منطقه ۲ از رتبه سوم به رتبه دوم تعداد معاملات و قرار گرفتن منطقه ۲۲ در جایگاه اول تورم ماهیانه باشد. قیمت هر متر خانه در منطقه ۲۲ از ۲۹.۶ میلیون در شهریورماه به ۳۳ میلیون تومان در مهرماه رسید. البته به دلیل پایین بودن تعداد معاملات در این منطقه، تحولات قیمتی آن چندان مهم نیست. در هر ماه معمولا تعداد قرارداد‌های خرید و فروش در منطقه ۲۲ کمتر از ۱۰۰ فقره است. در شهریورماه تعداد معاملات این منطقه ۱۱۸ فقره و در مهرماه ۷۰ فقره بود.
در مهرماه امسال از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران قیمت مسکن در ۱۳ منطقه با افزایش نسبت به شهریور مواجه شد که بیشترین رشد را به ترتیب مناطق ۲۲، ۱۶ و ۵ داشتند. از طرف دیگر نرخ‌ها نسبت به ماه گذشته در ۹ منطقه شامل مناطق ۳، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ کاهش پیدا کرد.
نکته قابل توجه این است که تورم مسکن، هر ماه افت بیشتری را نسبت به تورم عمومی تجربه می‌کند. مهرماه امسال نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن شهر تهران ۱۸ درصد بود؛ در حالی که تورم عمومی به ۴۵ درصد رسید. شهریورماه این اعداد ۳۰ درصد برای بازار مسکن تهران و ۴۵ درصد برای اقتصاد کشور بود. اما آمار مهرماه بدان معناست که قیمت واقعی مسکن ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا