شریک جدید تجاری ایران از آفریقا می‌آید

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در صورت فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم، امکان توسعه روابط تجاری میان ایران و الجزایر وجود خواهد داشت.

به گزارش «نبض تجارت»؛غلامحسین شافعی در جلسه مشترک با رئیس اتاق بازرگانی الجزایر، با اظهار تأسف از اینکه با وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و الجزایر و گسترش روابط در سطوح مختلف روابط اقتصادی دو کشور هنوز شایسته ظرفیت‌ها و توانایی‌های هر دو کشور نیست بیان کرد: ارزش مبادلات ایران و الجزایر در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۴ میلیون دلار گزارش شده در حالی که پتانسیل‌های همکاری دو کشور می‌تواند فراتر از این ارقام باشد.

به گفته او با رفع برخی از موانع تجاری پیش روی فعالان اقتصادی دو کشور از جمله موانع بانکی و حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت می‌توان حجم مبادلات را به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار و با برنامه‌ریزی‌های منسجم در درازمدت به بیش از دو میلیارد دلار رساند.

او با تأکید بر اینکه بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌مندی به دنبال گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی و به خصوص الجزایر است گفت: ایران و الجزایر هر یک در منطقه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا از جایگاه ژئوپلیتیکی و پراهمیت و ظرفیت‌های زیادی برخوردار بوده و می‌توانند پرچم‌دار ارتباطات اقتصادی در این دو منطقه باشند.

شافعی با اشاره به اشتراکات قابل توجه ایران و الجزایر که زمینه‌های زیادی را برای همکاری و تعریف پروژه‌های سودمند اقتصادی برای بخش‌های خصوصی دو کشور به وجود آورده است بیان کرد: نفت و انرژی زمینه کاری مساعدی برای همکاری فعالین بخش خصوصی ایران در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی و تجهیزات انتقال گاز و خدمات پالایشگاهی به الجزایر فراهم آورده است. ایران در بخش انبوه‌سازی مسکن و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان، خودرو، تجهیزات و لوازم آن، فرآوری محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، انرژی‌های نو، انتقال تکنولوژی و راه‌اندازی خطوط تولید صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی دارای تجربه و تکنولوژی پیشرفته بوده و به دنبال همکاری‌های مشترک با شرکت‌های الجزایری و استفاده متقابل از توانمندی‌های این کشور در حوزه‌های مختلف و محصولات تولیدی آن است.

او ادامه داد: با توجه به سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در بهره‌برداری و فناوری استخراج معادن و همچنین مرغوبیت و کیفیت بالای معادن الجزایر به ویژه معادن فسفات و پتاس این کشور، بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی را در این زمینه پایه‌گذاری کنند.

شافعی حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک میان فعالان بخش خصوصی دو کشور بیان کرده و افزود: با توجه به توانمندی و پیشرفت شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی از جمله تولید داروهای سرطانی و داروی بیماری‌های صعب‌العلاج در ایران، این آمادگی از جانب شرکت‌های ایرانی برای تأمین نیاز بازار الجزایر در زمینه اقلام پزشکی به ویژه داروهای خاص وجود دارد.

شباب طیب – رئیس اتاق الجزایر – در ادامه این نشست با بیان اینکه اقتصاد ایران جزو برترین اقتصادها در منطقه خاورمیانه است و همچون اقتصاد الجزایر بر پایه صادرات نفت و گاز و پتروشیمی استوار است گفت: ما به دنبال رفع موانع تجاری میان دو کشور هستیم و این مسئله با توجه به روابط ممتاز سیاسی ایران و الجزایر دنبال می‌شود. الجزایر برنامه‌هایی برای توسعه تبادلات تجاری دو کشور دارد. همچنین به دنبال این هستیم پروژه‌های مشترکی با شرکت‌های ایرانی به خصوص در زمینه‌های کشاورزی و زیتون و همچنین محصولات بهداشتی داشته باشیم.

او تأکید کرد: البته برای گسترش روابط دو کشور موانعی وجود دارد. با این حال معتقدیم برنامه‌ای که در پایان امسال در الجزایر خواهیم داشت فرصت خوبی برای گسترش همکاری شرکت‌های ایرانی و الجزایری خواهد بود. باید از این فرصت‌ها برای توسعه روابط ایران و الجزایر در راستای منافع دو کشور استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا