قیمت گوشت با حذف ارز ترجیحی افزایش می‌یابد؟

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی خاطر نشان کرد: اگر ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز حذف شود، صنایع برای تامین گوشت مورد نیاز خود به تولیدات داخلی وابسته می‌شوند در این شرایط امکان گرانی گوشت قرمز وجود دارد.

علی اصغرملکی درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار گوشت قرمز، گفت:  80 درصد از گوشت مصرفی خانوارها در داخل کشور تهیه و تامین می‌شود؛ این در حالیست که گوشت مورد نیاز صنایع، از کشورهای چون هند، برزیل و … وارد می‌شود.

وی بابیان اینکه درجه کیفی گوشت‌های وارداتی متفاوت است، بیان کرد: با حذف ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز، این امکان وجود دارد که صنایع برای تامین نیاز خود به دام داخلی وابسته شوند در این شرایط تقاضا برای خرید گوشت داخلی افزایش پیدا می‌کند و ممکن است ما شاهد التهاب در بازار و افزایش قیمت‌ها باشیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش قاچاق دام در سالهای گذشته، گفت: سال 97 به‌دلیل قاچاق بی‌رویه دام شاهد افزایش واردات گوشت قرمز به کشور بودیم از این رهگذر سودهای قابل توجهی نصیب عده‌ای شد. اما خوشبختانه با تدبیر اندیشیده شده شاهد کاهش قاچاق و واردات گوشت قرمز هستیم.

وی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی بارها به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پشتیبانی امور دام پیشنهاد دادیم که ذخایر دامی خود حفظ کند. حوادث پیش‌بینی نشده‌ای چون سیل و زلزله در کشور رخ می‌دهد از این‌رو بهتر است که ما آمادگی شرایط بحرانی را داشته باشیم.

به گفته این فعال اقتصادی، در فصل زمستان تردد در جاده‌ها به دلیل یخبندان دشوار می‌شود و ممکن است رانندگان کرایه‌ها را بالا ببرند و بارگیری نکنند باید تمام این شرایط پیش‌بینی شود؛ به‌عنوان نمونه بارندگی باعث شد که 12 آبان در کرمانشاه میدان خریدو فروش دام تشکیل نشود.

ملکی با اشاره به تاثیر ذخایر دامی در ایجاد تعادل بازار، گفت: هرگاه بازار از نرم خود در حال خارج شدن باشد می‌توان با وارد کردن این ذخایر از شوک احتمالی جلوگیری و به اصلاح بازار را نگه داریم. سازمان پشتیبانی امور دام، همواره در ماه مبارک رمضان و عید قربان ذخایر خود را وارد بازار می‌کرد و بازار را تنظیم می‌کرد.

وی بابیان اینکه قاچاق دام مولد از غرب کشور صورت می‌گیرد، بیان کرد: کشورهای عراق، امارات متحده عربی، کویت خریدار دام‌های مرغوب ما هستند و پول خوبی بابت خرید این دام‌ها پرداخت می‌کنند. بره‌ای که هنوز زایش نداشته به‌دلیل کوچکی بسیار زودپز و خوش خوراک است.

به گفته رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، درحال حاضر باجدیت مانع قاچاق دام می‌شوند. به‌عنوان مثال اگر 2 وانت رد شود دیگر اجازه خروج وانت سوم از مرزبانی‌ها داده نمی‌شود.

ملکی بابیان اینکه قاچاق دام در حال حاضر چشمگیر نیست، گفت: خشکسالی امسال قدرت نگهداری دامدار را پایین آورد و آنها مجبور شدند دام خود را بفروشد تا آن را نگه دارد و زادوولد کند.

این فعال اقتصادی تامین نهاده را اصلی‌ترین فاکتور برای نگهداری دام عنوان کرد و افزود: اگر نهاده تامین باشد دامدار از فروش دام منصرف می‌شود یک میش در سال 2 بار می‌تواند زایش داشته باشد و حداقل 4 بار می‌تواند بزاید.

وی در پایان گفت: حدود یک ماه است که بازار داخلی آرام است و شاهد تنش در بازار نبودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا