تداوم افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی و تورم در کشورها

در ادامه افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی، قیمت گندم، خوراک دام و دانه های روغنی همچنان روی دور گرانی هستند.

به گزارش «نبض تجارت»؛افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی به ویژه در چند ماه گذشته، باعث ایجاد تورم و گرانی در کشورها شده و نگرانی‌هایی را بین دولتمردان ایجاد کرده است، افزایش قیمت کالاهای اساسی از گندم، خوراک دام و دانه‌های روغنی گرفته تا شکر و پنبه ادامه دارد.

طی یکسال گذشته قیمت گندم بیش از 25 درصد و خوراک دام هم تا 100 درصد رشد داشته است علاوه بر محصولات ضروری کشاورزی بالا رفتن قیمت نفت و انرژی به رشد قیمت‌ کالاها و محصولات غذایی کشورها سبب شده است.

قیمت نفت خام در سال جاری از 40 دلار به 85 دلار در هر بشکه رسید در میان برخی از فرآورده های پالایشگاهی نیز گاز طبیعی رشد 5 برابری را ثبت کرد که در افزایش قیمت هزینه‌ها تولیدات صنعتی که به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند، تاثیر گذار بوده و قیمت کالاها و دیگر کالاهای اساسی را بالا برده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی هر بوشل گندم با ۴.۲۵ دلار افزایش ۸۲۸  دلار و ۵۰ سنت معامله شد، قیمت انواع خوراک دام نیز افزایش یافت به طوری که ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود ۷ دلار افزایش یافت و به قیمت ۵۸۵ دلار در هر بوشل به فروش رفت.

در بازارهای جهانی قیمت دانه های روغنی کماکان رو به بالا است سویای روغنی ۲۲ دلار و سویای خوراکی هم ۱۵.۷ دلار در بازارهای جهانی افزایش قیمت داشته است.

افزایش تورم در کشورها از جمله آمریکا به معضلی بزرگ تبدیل شده و نارضایتی بین مردم ایجاد کرده است، فدرال رزرو آمریکا افزایش تورم را به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت می‌داند.

بانک جهانی هم گزارش داده است: رشد قیمت کالاهای اساسی به تورم کشورها انجامیده و پیش بینی کرده که در سال جاری روند افزایش قیمت‌ها ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا