پرواز قیمت بوقلمون مردم آمریکا را نگران کرد | پاسخ دولت چیست؟

افزایش نرخ تورم و مشکلات زنجیره تامین مواد غذایی خانواده‌های آمریکایی را در آستانه مراسم سنتی روز شکرگذاری با نگرانی روبرو کرده و برخی از خانواده‌ها امکان تهیه بوقلمون را نخواهند داشت؛ در همین حال دولت این کشور، راه حل را در لایحه زیرساختی خود می‌داند که البته مخالفان سرسختی نیز در میان نمایندگان دارد.

به گزارش «نبض تجارت»؛ تورم آمریکا به شکلی بحرانی در آمده و مردم برای تامین موادغذایی مورد نیاز خود با مشکل روبرو شده‌اند؛ هفته گذشته فدراسیون کشاورزی آمریکا (AFBF) هشدار داد که هزینه‌های مراسم سنتی شکرگذاری نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است. این مراسم روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.

این افزایش هزینه، از میانگین ۴۶.۹۰ دلار برای یک خانواده ۱۰ نفره در سال گذشته به ۵۳.۳۱ دلار در سال ۲۰۲۱، برای یک خانواده شش نفره رسیده است. این در حالیست که شیوع کرونا و قرنطینه سلامت روان مردم را به خطر انداخته و رسانه‌های آمریکایی تبلیغات گسترده‌ای را برای گردهم‌آیی مردم، هرچند در جمع‌های دوستانه، آغاز کرده‌اند.

اما افزایش هزینه‌ها و مشکلات چرخه توزیع مواد غذایی هزینه دورهمی‌های خانوادگی و یا دوستانه که به طور سنتی با خوراکی‌هایی مانند سیب‌زمینی شیرین، شیرینی کره‌ای، سینی سبزیجات، پای کدو حلوایی با خامه فرم گرفته و قهوه و شیر برگزار می‌شود را حدود ۶.۶درصد افزایش داده؛ این در حالیست که تهیه بوقلمون(حدود هفت کیلو) برای این مراسم به تنهایی ۲۴درصد تورم یافته است.

برخی از خانواده‌هایی که قادر به تهیه غذا نیستند، مجبور شده‌اند به موسسات خیریه تکیه کنند. یکی از بنیادهای خیریه در کانزاس سیتی اعلام کرد که این سازمان قصد دارد حدود ۶۰۰ بوقلمون را به خانواده‌های نیازمند اهدا کند؛ مدیر این خیریه با اشاره به مشکلات زنجیره تامین گفت تقریبا عرضه بوقلمون به نصف کاهش یافته اما برگزاری این مراسم حق هر خانواده است.

سال گذشته، هنگامی به دلیل شرایط قرنطینه خانواده‌ها در گروه‌های کوچک‌تری گرد هم می‌آمدند، کشاورزان نیز پرندگان کوچک‌تری تولید کردند اما امسال پرندگان بزرگتر و بالتبع گران‌تر هستند. ترس عمومی نسبت به زنجیره تامین، مصرف‌کنندگان را نگران کرده است. با این حال غذا ضروری است و این نگرانی مردم را عصبی کرده است.

کاخ سفید در واکنش به این نگرانی عمومی به لوایح زیرساختی مورد انتظار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به عنوان راهی برای کمک به کاهش تورم اشاره کرد؛ این در حالیست که مخالفان این لوایح را باعث افزایش تروم می‌دانند. بایدن هفته گذشته لایحه زیرساختی ۱.۲ تریلیون دلاری خود را امضا کرد و یک لایحه ۲ تریلیون دلاری برای هزینه‌های اجتماعی نیز از طریق مجلس نمایندگان دریافت کرد.

هفته گذشته، کاملا هریس، معاون رئیس جمهور، طی مصاحبه‌ای با برنامه «صبح بخیر آمریکا» اذعان کرد که تورم «واقعی» و «خشن» است. اما یکی از بالاترین اولویت‌های دولت نیز هست؛ هریس توضیح داد که راه حل بلندمدت «کاهش هزینه های زندگی» است و طرح دولت بایدن این کار را انجام خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا