خریداری ۷ هزار و ۷۰۰ راس دام زنده مازاد عشایر ایلام

ایلام- شیرخانی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام از خریداری هفت هزار و ۷۰۰ راس دام زنده مازاد بر نیاز عشایر ایلام خبر داد و گفت: عملیات خرید دام همچنان در استان ادامه دارد.

به گزارش «نبض تجارت»؛مجتبی شیرخانی اظهار کرد: در راستای سفر رئیس جمهوری به استان ایلام و دستور وزیر جهاد کشاورزی در خصوص خرید دام مازاد عشایری استان مقرر شد از حداکثر ظرفیت کشتارگاه دام ایلام برای کشتار دام مازاد استفاده و مقدار قابل انجماد و قطعه بندی (با توجه به میزان ظرفیت تونل انجماد کشتارگاه صنعتی استان) منجمد و مابقی مازاد آن بر ظرفیت تونل انجماد به صورت لاشه گرم توسط اداره کل پشتیبانی امور دام استان به سایر استان های متقاضی ارسال شود.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم تکمیل زیرساخت کشتارگاه از زمان کار خرید دام مازاد عشایر استان، حتی یک کیلوگرم گوشت استحصالی از دام های مازاد عشایری(میش و بز) در استان به دلیل ناتوانی کشتارگاه صنعتی دام ایلام، منجمد و بسته بندی نشده است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام عنوان کرد: شرکت امور دام استان برای حمایت از دامداران عشایری به رغم کم کاری کشتارگاه در عدم انجماد و بسته بندی، نسبت به ارسال لاشه های استحصالی به بسته بندی های آریان گلاره البرز و شباهنگ تهران با پرداخت هزینه های سرسام آور بارگیری، اقدام کرده است.

شیرخانی اضافه کرد: تاکنون از ۱۰ هزار رأس سهمیه کشتار، بسته بندی و انجماد هفت هزار و ۷۹۱ رأس آن خریداری و گوشت استحصالی آن به مرکز ارسال شده است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام افزود: در مصوبه دیگری به منظور حفظ دام مولد توسط دامداران عشایری و جلوگیری از حذف ذخائر ژنتیکی دام، مقرر شده  در فاز اول نهاده جو مدت دار ۶۰ هزار رأس دام موجود عشایری تامین شود.

صادرات دام عشایری ایلام در دست پیگیری است
وی ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ تن جو مدت دار در اختیار اتحادیه تعاونی های عشایری استان قرار گرفته و در صورت ارائه لیست توزیع، نسبت به تحویل چهار هزار و ۸۰۰ تن دیگر اقدام می شود.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام گفت: در مجموع هفت هزار و ۲۰۰ تن جو برای نگهداری دام های مولد به عشایر تحویل داده می شود.

شیرخانی بیان کرد: مصوبه سوم انتقال ۱۰ هزار راس دام مولد عشایری به صورت زنده به استان تهران برای نگهداری است که مراحل آن از طریق شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در دست پیگیری است.

وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در راستای حمایت از دامداران عشایری با توجه به شرایط خشکسالی حادث شده به هیچ عنوان عملیات کشتار و بسته بندی دام مازاد عشایری در استان را متوقف نکرده و کماکان تا آخرین درخواست در صورت تمایل دامداران عشایری با انتقال دام به کشتارگاه دام و با پذیرش هزینه های حمل و ضبط لاشه ها توسط اداره کل امور عشایری، اتحادیه تعاونی های عشایری و یا دامداران عشایری، عملیات کشتار، بسته بندی و انجماد دام عشایری ادامه دارد.

شیرخانی اضافه کرد: صادرات دام عشایری با مباشری اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان و نیز خرید دام پرواری روستایی و عشایری برای حمایت از دامداران نیز در دست پیگیری است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا