ظرفیت تولید ماهانه ۱۵۰ میلیون دوز واکسن نواواکس از اردیبهشت سال ۱۴۰۰

تامین واکسن کرونا اصلی ترین چالش این روزهای دنیا است و افزایش شمار واکسن های تایید شده این نوید را می دهد که شرکتهای بیشتری به تولید روی می آورند و کمبود عرضه واکسن در دنیا از بین می رود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  به نقل از واکسن آنلاین، در این روزها که تلاش برای افزایش واکسیناسیون افراد ادامه دارد، خبر از نتایج مثبت واکسن های مختلف امیدبخش است. یکی از واکسن هایی که این روزها در مورد ان خبرهای زیادی منتشر می شود واکسن نواواکس است که  اعلام کرده است کارایی ۸۹ درصدی در مقابل ویروس کرونا و حتی در مقابل انواع جهش یافته ویروس هم کارایی نسبی دارد.از طرف دیگر واکسن نواواکس روی افرادی که به ویروس اچ ای وی مبتلا هستند هم بالغ بر ۶۰ درصد کارایی دارد.نکته مهمتر کارایی این واکسن روی نوع جهش یافته افریقای جنوبی است که البته میزان کارایی در سطحی نزدیک به ۶۰ درصدی قرار دارد.

خبر از کارایی این واکسن در شرایطی منتشر شده است که مدیر عامل این شرکت اعلام کرد سومین مرحله از ازمایشهای بالینی آن ظرف هفته های آتی به پایان می رسد و اطلاعات تکمیلی ارایه می شود و در نهایت برای دریافت تاییدیه های رسمی و شروع واکسیناسیون با این واکسن زمینه سازی خواهد شد. شرکت نواواکس اعلام کرده است کارایی ۸۹ درصدی واکسن کرونای این شرکت در نتیجه تکمیل سومین مرحله از ازمایشهای بالینی در بریتانیا اعلام شده است و در این مرحله ۱۵ هزارنفر شرکت کرده اند ولی نتیجه سومین مرحله از ازمایشهای بالینی نواواکس در کشورهای دیگر هنوز اعلام نشده است.در کشور بریتانیا این واکسن در مقابل توغ اولیه ویروس کرونا ۹۶ درصد کارایی داشت و در مقابل انواع جهش یافته ویروس ۸۶ درصد کارایی داشت. افریقای جنوبی هم یکی دیگر از کشورهایی بود که واکسن این شرکت در ان آزمایش شد و نتایج در کشور افریقای جنوبی بسیار امیدوارکننده بود.

نواواکس ظرفیت تولید بالایی دارد
نکته مهم دیگری که در مورد واکسن این شرکت وجود دارد، ظرفیت بالای تولید ان است. مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است سرمایه گذاری برای توسعه زیرساختهای تولیدی نواواکس ادامه دارد و انتظار می رود از ماه های می یا ژوین سال جاری میلادی یعنی اردیبهشت سال ۱۴۰۰، زمانی که انتظار می رود  این واکسن به تایید  اف دی ای و آژانس دارویی اروپا برسد، ماهانه ۱۵۰ میلیون دوز از این واکسن تولید خواهد شد و به بازار مصرف دنیا صادر می شود.  دولت امریکا قراردادی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار با این شرکت امضا کرده است و به موجب آن ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ دریافت خواهد کرد. این قرارداد در جولای سال ۲۰۲۰ و در طرح توسعه واکسیناسیون دولت ترامپ امضا شد و حال که این واکسن به نتایج مطلوبی رسیده است می تواند کمک بزرگی به افزایش نرخ واکسیناسیون مردم در این کشور و تسریع رسیدن به ایمنی جمعی در این کشور بکند.

این واکسن هم باید دو دوز به افراد تزریق شود ولی موفقیت آن در مقابل انواع جهش یافته ویروس برگ برنده ای برای این واکسن محسوب می شود. اگرچه باید پذیرفت که کارایی این واکسن در مقابل نوع جهش یافته افریقای جنوبی کمتر از نوع عادی واکسن است ولی نرخ مرگ و بستری شدن را به شدت کاهش می دهد.

موسسه سروم هند هم واکسن نواواکس را تولید می کند
مدیر عامل موسسه  واکسن سازی سروم هند اعلام کرده است از ژوین سال جاری تولید این واکسن را در هند شروع می کند . وی با اشاره به این مطلب که نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در کشور هند هم بسیار مثبت بوده است و کارایی واکسن بسیار بالا بود گفت:« هم اکنون شش کارخانه بزرگ در دنیا تولید واکسن نواواکس را بر عهده دارند  و انتظار می روند با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در راه اندازی کارخانه های تولیدی ، شمار کارخانه های فعال در این بخش به ۸ عدد برسد و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیارد دوز واکسن وارد بازار می شود. نوواکس اعلام کرده است از اوایل سال جاری تولید واکسنی برای انواع جهش یافته ویروس را شروع کرده است و انتظار می رود بعد از به نتیجه رسیدن این فرایند، یک دوز دیگر واکسن به افراد تزریق شود.

 در سپتامبر سال ۲۰۲۰ قرارداد تولید واکسن نواواکس با موسسه واکسن سازی سروم منعقد شد و در مرحله اول اعلام شد این موسسه ۴۰۰ میلیون دوز واکسن را وارد بازار می کند. موسسه سروم در سال جاری یک میلیارد دوز واکسن آسترازنکا را نیز تولید خواهد کرد و ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی هم تولید می کند. این موسسه بزرگترین تولید کننده واکسن در دنیا است و ظرفیت تولید واکسن این موسسه در سال جاری برابر با ۲.۵ میلیارد دوز اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا