شرایط ورود موقت خودروهای خارجی تغییر کرد

برای جلوگیری از تخلف، گمرک شرایط جدیدی را برای ورود موقت خودروهای سواری همراه مسافر اعلام کرد.

به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، به منظور جلوگیری از بروز تخلفات در حوزه خودرو‌های خارجی که تحت رویه گذر موقت وارد کشور می‌شوند، همچنین در جهت افزایش اثر بخشی و اطمینان در تضمین بازگشت و خروج این خودرو‌ها از کشور در مهلت‌های قانونی تعیین شده و همچنین در جهت افزایش بازدارندگی در تخلف‌های احتمالی، در اجرای ماده ١٠ قانون امور گمرکی و ماده ٧٤ آیین نامه اجرایی آن، از تاریخ صدور این بخشنامه تضامین دریافتی جهت خودرو‌های سواری به شرح ذیل تعیین و رعایت موارد اعلام شده تاکید می‌شود:

١ -اخذ تضمین جهت خودروی سواری همراه مسافرین ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج برای رویه ورود موقت معادل حقوق ورودی و سه برابر ارزش تعیین می‌شود. جهت محاسبه ارزش گمرکی و حقوق ورودی به میزان واقعی اقدام بر اساس سوابق و مستندات ابلاغی از سوی دفتر ارزش ضرورت دارد.

وضعیت واگذاری خوردو وارداتی

٢ -هر گونه واگذاری و خرید و فروش خودرو‌های ورود موقت شده غیرقانونی بوده و مشمول مصادیق قاچاق است.

٣ -خودرو‌های ورود موقت شده در مهلت تردد صرفا در اختیار مالک خودرو قرار گرفته و تردد و استفاده از آن توسط دارنده پروانه گمرکی امکان‌پذیر خواهد بود.

٤ -پذیرش درخواست، انجام تشریفات گمرکی و صدور پروانه و حتی پیگیری تمدید پروانه ورود موقت صادره، بنام و توسط وکیل صاحب کالا، با توجه به عدم پیش‌بینی موضوع در قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن به هیچ وجه موضوعیت نداشته و قابل پذیرش نیست.

٥ -پس از اتمام مهلت تعیین شده در پروانه ورود موقت پیگیری و اقدامات لازم به منظور اعاده خودرو به خارج از کشور و طرح پرونده در مرجع قضایی توسط گمرک صادرکننده پروانه ورود موقت الزامی و تاکید می‌شود.

٦ -اقدام جهت ورود موقت خودرو‌های سواری همراه مسافرین ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج که تحت جواز عبور بین‌المللی وارد کشور می‌شوند مانند گذشته اعمال خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا