آیا نرخ کرایه تاکسی در تهران دوباره افزایش می‌یابد؟

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزایش دوباره کرایه تاکسی را رد کرده و گفته که تلاش می‌کنیم با طرح‌هایی مانند تبلیغات روی تاکسی‌ها افزایش هزینه‌های رانندگان تاکسی را جبران کنیم.

به گزارش «نبض تجارت»؛هفته گذشته مرتضی ضامنی، رئیس اتحادیه تاکسیرانی اعلام کرده بود که اگر سازمان‌های تاکسیرانی به این نتیجه برسد که همه چیز به واسطه تورم گران شده و باید نسبت به اصلاح قیمت کرایه اقدام کند، قانون یک فرایندی را تعریف کرده است که بر اساس آن باید پیشنهاد به شورای شهر برود و در صورتی که شورا مصوب کرد و به تأیید فرمانداری مربوطه رسید، افزایش کرایه قانونی می‌شود.

او تاکید کرده بود که اگر شرایط مطلوب باشد تنها یک بار افزایش قیمت داریم اما با این شرایط اقتصادی در برخی از شهرها این اتفاق رخ داده و شوراهای شهر روند افزایش قیمت‌ها را انجام داده‌اند. این فرایندی است که قانون تعریف کرده و هر کرایه‌ای که با این فرایند به تصویب برسد، قانونی است که ممکن است یک بار در سال و یا چند بار در سال باشد.

در بعضی شهرها این افزایش قیمت اتفاق افتاده و به طور مثال اعضای شورای شهر قزوین در راستای جبران بخشی از هزینه‌های تحمیل‌شده ناشی از تورم به رانندگان تاکسی و جلوگیری از افزایش خودسرانه کرایه توسط رانندگان، با افزایش ۱۲ درصدی کرایه حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهری موافقت کرده و این لایحه را به تصویب رساندند. این افزایش نرخ در حالی شهریورماه سال جاری تصویب شد که سه ماه از افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهر قزوین می‌گذشت.

در تهران نیز افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در سال یکبار از اول اردیبهشت ماه و بر اساس مصوبه شورای شهر تا سقف ۳۵ درصد افزایش یافته بود و حرف از افزایش دوباره آن، احتمال اعتراض شهروندان را مطرح کرده است.

باید میان نرخ کرایه‌ها و هزینه رانندگان تاکسی تعادل ایجاد شود

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با توجه به احتمال اصلاح نرخ کرایه‌های تاکسی به دلیل افزایش هزینه‌ها، در پاسخ به این پرسش که آیا در تهران نیز شاهد افزایش دوباره نرخ کرایه‌های تاکسی خواهیم بود و در صورت افزایش نامتعارف احتمال ریزش مسافران تاکسی وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: نرخ کرایه‌های تاکسی باید به‌گونه‌ای باشد که برای مردم قابل‌قبول و پذیرش بوده و در تعیین نرخ کرایه‌ها باید حد تحمل مسافران رعایت شود.

وی ادامه داد: رانندگان تاکسی نیز غیر از کرایه‌ای که از مردم می‌گیرند درآمد دیگری ندارند و در تصمیم‌گیری‌ها باید کاری کنیم که رانندگان هم زیان نبینند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: منافع رانندگان تاکسی و مسافران همزمان تعارض دارد از طرفی کرایه‌ها کفایت هزینه‌های خودرو را نمی‌کند و مردم نیز توان اینکه بخواهند کرایه‌های بالاتری بپردازند را ندارند.

تشکر هاشمی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کمیسیون حمل و نقل شورا برای جبران هزینه‌های رانندگان تاکسی، بازگشت تبلیغات روی خودروی‌های تاکسی است، گفت: این راهکار در مقطعی هم اجرایی شد. به‌نظر می‌رسد که راه‌های جبران و کمک به راننده‌های تاکسی همین است که ما امکان تبلیغات را برایشان فراهم کنیم تا تعادل بین نرخ کرایه‌ها و هزینه رانندگان تاکسی ایجاد شود.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: شورای شهر برای سال‌جاری موضوع افزایش کرایه‌ها را دیگر دنبال نمی‌کند یک بار افزایش نرخ‌ها را در سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم و برای تعیین نرخ‌های جدید در سال ۱۴۰۱ هم فرصت زیادی نمانده است برای سال آینده متناسب با نرخ تورم و هزینه‌های تاکسی پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

تبلیغات تاکسی؛ طرحی با مخالفان بسیار

طرح تبلیغات تاکسی در زمان اجرا مخالفانی داشت و پلیس نیز این تبلیغات را در افزایش تصادفات تأثیر گذار می‌دانست؛ حتی خود رانندگان نیز گمان می‌کردند تبلیغات سقفی موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

تشکری هاشمی در پاسخ به این اظهارات گفت: باید اشکالات گذشته طرح را برطرف کنیم اما تأثیری بر افزایش سوخت نخواهد گذاشت. با توجه به کرونا و کاهش مسافران تاکسی، افزایش هزینه تعمیرات و قیمت بالای خودرو باید راه‌های تولید درآمد برای رانندگان تاکسی فراهم شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد ما گزینه‌ای جز تبلیغات در حال حاضر نداشته باشیم ولی حتماً هر گزینه دیگری که چه خود رانندگان تاکسی و چه متولیان امر پیشنهاد بدهند را بررسی می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا